2022 Triumph Tiger Sport 660: specs, foto’s en de prijs

Een paar dagen na de teaser is de 2022 Triumph Tiger Sport 660 dan eindelijk geland. De crossover, gebaseerd op de Trident 660, wil vliegensvlug dé referentie in het segment worden door verschillende technische oplossingen die de motorfiets absoluut uniek maken. En – dat wil Triumph natuurlijk – dat moet er voor zorgen dat de motor aantrekkelijk is voor de jonge fans van het merk, voor degenen die terugkeren in het zadel na een, noem het maar, bachelor én voor motorrijders die op zoek zijn naar een veelzijdige, leuke en toegankelijke toermotorfiets.

Top geheim: Triumph Tiger 900 Bond Edition

De motor is vrijwel identiek aan de 12-kleps driecilinder, ride-by-wire en zesversnellingsbak waarmee de Trident is uitgerust. Dat blok is in staat tot 81 pk bij 10.250 tpm en vooral 64 Nm bij 6.250 tpm. Prestaties die hem tot de geweldenaar in het middenklassesegment maken. Een motorfiets vooral voor toertochten, wanneer je met z’n tweeën reist met bagage, maar ook voor sportief rijden. De Tiger Sport 660 is uiteraard Euro5-goedgekeurd en is geschikt te voor het A2-rijbewijs te voldoen.

2022 Triumph Tiger Sport 660: het chassis

Het chassis bestaat uit een stalen buizenframe, met een dubbele achterbrug van hetzelfde materiaal. Het rijwielgedeelte is ontworpen met dynamische rij-eigenschappen in gedachten. Maar het stuurgemak en de toegankelijk bij manoeuvres vanuit stilstand of bij lage snelheid zijn in het ontwerp zeker niet vergeten. Het zadel bevindt zich op slechts 835 mm van de grond. Het Showa-veersysteem bestaat uit een 41 mm upside-down-voorvork en een op veervoorspanning in te stellen monoshock achter

De 17″-vijfspaaks aluminium velgen zijn uitgerust met Michelin Road 5-banden in de maten 120/70 (voor) en 180/55 (achter). Het remsysteem bestaat uit een dubbele 310mm-remschijf met een dubbele zuigerremklauwen voor en een enkele 255mm-remschijf achter.

De brandstoftank heeft een inhoud van 17,2 liter, wat gezien het gemiddelde verbruik van 4,5 liter per 100 km een indicatieve actieradius van meer dan 350 km oplevert en het gewicht in rijklare toestand op 206 kg brengt. Het windscherm is met één hand in hoogte verstelbaar en de bevestigingen voor de harde zijkoffers (verkrijgbaar, samen met de 52-liter topkoffer die twee integraalhelmen kan herbergen, in kleur) zijn in de achterkant geïntegreerd.

De elektronica

Net als de Trident is de Tiger Sport 660 voorzien van de modernste elektronica. Te beginnen met het multifunctionele tft-kleuren display, dat is voorzien van My Triumph-connectiviteit voor eenvoudige stapsgewijze navigatie, GoPro-afstandsbediening, muziekweergave en smartphonebediening.

Voor het eerder genoemde ride-by-wire systeem zijn twee rijmodi beschikbaar (Road en Rain), die werken met ondersteuning van de tractiecontrole (die kan worden uitgeschakeld) en de bekrachtigde slipperkoppeling. De koplampen zijn uiteraard full-led, met zelfdimmende knipperlichten.

Onderhoud

De reguliere onderhoudsbeurten zijn elke 16.000 km of 12 maanden, en in aanvulling op de standaardgarantie – 2 jaar af fabriek – is een uitgebreide Triumph Just Ride-garantie beschikbaar voor nog eens 12 of 24 maanden. De lijst met accessoires bevat uiteraard tal van opties om de veiligheid, het comfort, de bagage, het uiterlijk of de prestaties te verbeteren.

2022 Triumph Tiger Sport 660: accessoires

Naast het My Triumph-connectiviteitssysteem is de motorfiets voorzien van de Triumph Shift Assist, verwarmde handvatten, USB-oplaadaansluiting onder het zadel, progressieve richtingaanwijzers en bandenspanningscontrole. Tot de bagageopties behoren harde zadeltassen in kleur, topkoffers voor 2 integraalhelmen, een waterdichte roltas en een handig aluminium bagagerek. Net als de motorfiets hebben alle originele accessoires een garantie van 2 jaar zonder kilometerbeperking.

Uitvoeringen, kleuren, beschikbaarheid en prijs

Er zijn drie kleuropties beschikbaar voor de 2022 Triumph Tiger Sport 660:

  • Lucerne Blue/Sapphire Black
  • Korosi Red/Graphite
  • Graphite/Black.

Alle drie zijn vanaf februari 2022 bij de dealers verkrijgbaar. De prijs: vanaf € 10.299,-.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?