22.3 C
Nederland
vrijdag 20 mei 2022

2022 Yamaha TMAX: eerste vragen na de test

Ga naar Spanje zeggen ze. Het is er altijd zonnig zeggen ze. Niet in Valencia dus. Het water drupte nog uit de kleren van Thierry toen we hem vroegen om zijn ervaringen met de 2022 Yamaha TMAX.

Vertel: hoe was het dagje maxi-scooteren in Spanje?

Minder leuk dan verwacht. Gelukkig heb ik het dan alleen maar over het weer. De TMAX doet zijn naam eer aan. ’t Is echt de max. Meer zelfs: als er één tweewieler is waarmee we dit type weer wilden trotseren, dan was het inderdaad wel Yamaha’s 562cc-maxiscooter. Man, wat een kloteweer…’

We vroegen je niet om het weerbericht, maar wel om een rij-indruk.

‘Toch is het belangrijk om de weersomstandigheden te schetsen om een goede indruk van de TMAX te kunnen geven. Gaan we. Zeikende regen bij de start tot 30 seconden voor we weer bij het hotel aankwamen. Mist in de bergen, glibberige wegen, slechte zichtbaarheid en berekoud. Op gelijk welke andere motor hadden we hier wellicht na een uur of twee de handdoek geworpen en waren we bij de open haard blijven zitten, bij de bevallige dame van de koffiestop. Maar de TMAX deed het uitstekend. Haarfijn werkende tractiecontrole, vlotte vermogensafgifte, verbazende grip van de Bridgestone SC2-scooterbanden en een vlotte bediening van de elektronicia. Dat laatste is erg belangrijk als je met één oog de mistbank en de bocht die erin verdwijnt probeert te ontwaren door een beregend vizier en met het andere snel even de zadelverwarming wilt aanpassen op het giga TFT-scherm.’

Kijk eens aan! Een warme kont!

‘Het verraadt meteen dat we met de TechMax op weg waren. Daar zit o.a. ook zadel- en handvatverwarming op, een elektronisch instelbaar windscherm, cruise control… Een uitgebreid pakket dat de basisprijs met 2.000 euro verhoogt, maar als je alle delen afzonderlijk rekent, ben je meer kwijt. En dat moet ook de redenering zijn die heel wat klanten volgen, want er worden meer TechMax’en dan TMax’en verkocht.’

2022 BMW CE 04: eerste vragen na de test

Is ie beter dan zijn voorganger?

‘Absoluut. Maar dat is een vraag die al hetzelfde antwoord krijgt sinds de opvolger er kwam van de eerste versie. Tripje in memory-lane: ik reed al met de eerste TMax in 2001 op de perslancering in Napels. Ik was onder de indruk en daarna volgde een hele massa fans. De TMax heeft de categorie van de maxi-scooter geschapen en is nog altijd het referentiepunt. Gooi een zware scooter op de markt en hij zal altijd vergeleken worden met de Yamaha TMax. Net zoals de nieuwe vergeleken wordt met zijn voorganger. Het goede nieuws is dat hij alles in huis heeft om ook in de komende jaren het referentiepunt te blijven.’

Ter afronding: wat zijn de grootste troeven en minpunten?

‘Het blok is sterk en soepel, de nieuwe lijnen zijn knap, de elektronica is volledig en intuïtief te bedienen en hij ziet er ronduit knap uit. De nieuwe, hogere stance werkt echt op dat vlak. En er zijn zoveel details die hem beter en moderner maken dan zijn voorganger, dat we daar beter op terugkomen in de uitgebreide test. Kwestie van met dit vragenvuur effectief onder de vier minuten te blijven.

Lijkt eerder een excuus om in een warm bad te kruipen!

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen