2022 Yamaha XSR900: gemaakt om af te maken

De Yamaha XSR900 is een van de meest succesvolle mededingers in de snelgroeiende markt van neo-retro’s. Yamaha gooit voor de XSR900 nog meer klassieke designkenmerken, een pittig motorblok en robuuste mechaniek in de strijd, om nog maar te zwijgen van het feit dat de Yamaha een blanco canvas vormt waarop eigenaars hun eigen stempel kunnen drukken. Het is een levenshouding – ook wel de Faster Sons-filosofie genoemd – die Yamaha met de nieuwste XSR900-generatie in ere heeft proberen te houden, terwijl het model tegelijkertijd up-to-date is gebracht met een gelikte nieuwe look die is ontwikkeld rond een gloednieuw Deltabox-stijl aluminium frame.

Het resultaat is een cleane afwerking met rechte randen, geïnspireerd op Yamaha’s racemotoren uit de jaren tachtig. De 2022 Yamaha XSR900 heeft een minimalistisch uiterlijk met een gespierde brandstoftank, ontworpen om klanten aan te moedigen er hun eigen visie op te ontwikkelen. De gedurfde nieuwe esthetiek is mogelijk gemaakt doordat Yamaha in zijn erfgoed is gedoken met een moderne kijk op het Deltabox-chassis, een kenmerk dat oorspronkelijk in de jaren ’80 werd ontwikkeld en sindsdien een steunpilaar is geworden van Yamaha-modellen. Met een verlaagde stand van de balhoofdbuis, een verlengde swingarm en een stijvere bovenste kroonplaat is het Deltabox-frame lichter en stijver dan het frame dat het vervangt en is het ontworpen om de rechtuitstabiliteit te verbeteren zonder afbreuk te doen aan de wendbaarheid.

Als zodanig leunt de Yamaha XSR900 op zijn roadster-format met het oog op een sportievere dynamiek zonder afstand te doen van de meer nonchalante trekken van zijn voorganger. Onderhuids maakt de XSR900 gebruik van het Yamaha MT-09-platform, ondersteund door de krachtigere CP3 889cc-driecilinder, zij het getuned om een karakteristieker uitlaatgeluid te geven. De 2022 Yamaha XSR900, die is ontwikkeld volgens de Euro5-specificaties, is zowel schoner als krachtiger en levert 117 pk bij 10.000 tpm, plus een toename van het koppel met 93 Nm bij 7.000 tpm. Rij-hulpen zitten er ook op:  lean sensitive traction control, slide control system (SCS) en cruise control.

Norton V4SV – de meest luxueuze Britse Superbike

Ondanks het uitgeklede design met jaren tachtig-invloeden zit de XSR900 boordevol slimme details, zoals een tankdop in racestijl, geboorde vorkkappen, een ‘verborgen’ led-achterlicht onder het duozadel en aluminium 10-spaaks gesmede wielen, plus de in het oog springende grote, ronde en enkele led-koplamp aan de voorkant en het 3,5 inch tft-dashboard.

Maar de kern van de XSR900 is de aanmoediging om de Faster Sons-filosofie van individualiteit te omarmen, met een reeks accessoires die ontworpen is om eigenaren de kans te geven hun eigen unieke stempel op het uiteindelijke ontwerp te drukken. Desalniettemin heeft het standaard kleurenschema een geheel eigen aantrekkingskracht, aangezien het is geïnspireerd op de kleuren van de GP-winnaars van de jaren ’80.

2022 Yamaha XSR900 in het kort

  • Historisch door Yamaha Racing beïnvloed ontwerp
  • Hoogwaardige details en eersteklas materialen
  • Flexibele en ontspannen zitpositie
  • Karakteristieke XSR LED-verlichting
  • Verborgen LED-verlichting achter
  • Moderne kijk op historische kleuren
  • Rijhulpsystemen, 6-assige IMU
  • Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC) en Front Lift Control (LIF).
  • Veelzijdig EU5 CP3 889 cc-motorblok met hoog koppel
  • QSS, cruisecontrol en A&S-koppeling
  • Lichtgewicht CF-gegoten chassis in Deltabox-stijl
  • Lichtgewicht SpinForged-velgen
  • Hoogwaardige instelbare wielophanging
  • Dubbele remschijven van 298 mm voor met Brembo-hoofdcilinder
  • Voetpedalen van gesmeed aluminium
  • XSR900-specifiek subframe met laag profiel en opklapbare passagiersvoetsteunen
  • Volledige LED-indicatoren
  • Spiegels bij handgrepen
  • Bewerkte bovenste drievoudige klem
  • Op race geïnspireerde brandstoftank van 15 liter met vuldop in racestijl 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?