vrijdag 3 februari 2023

2023 BMW S 1000 RR: eerste vragen na de test

Het zijn drukke tijden bij BMW. Gisteren reden we met de nieuwe M 1000 R, vandaag was het de beurt aan de grondig vernieuwde S 1000 RR. De 2023-versie van de snelste BMW kreeg tal van aanpassingen. Maar vooral de enorme hoeveelheid elektronica waarmee deze Duitse superbike uitpakt is indrukwekkend. Onze man trok met een onwaarschijnlijke nieuwsgierigheid naar het circuit van Almeria voor een dagje stoeien met pk’s en settings.

Motor.NL: Wat viel er je het meest op tijdens deze eerste kennismaking?

German Ooms: “Wel, als je dat heel letterlijk bedoelt, dan moet ik de nieuwe winglets als eerste vermelden. Die kunnen op een moderne superbike natuurlijk niet ontbreken. Nu moet ik zeggen dat ze in het geval van de S 1000 RR mooi geïntegreerd zijn in het design. Het nut ervan is duidelijk: meer downforce bij hoge snelheden. Maar het opvallendst is toch wel het gemak waarmee deze Duitser snel te rijden is. De elektronica werkt, zoveel is zeker!”

2023 BMW M 1000 R: eerste vragen na de test

Motor.NL: Ik was ervan overtuigd dat jij geen al te grote fan bent van al die hulpsystemen…

Ooms: “Wel, je hebt gelijk. Tenminste als je spreekt over middenklassemodellen met een beperkt vermogen. Maar deze knaap perst er vlotjes 210 pk uit en is eigenlijk een pure racemachine. En die heeft maar één doel in het leven: zo snel mogelijk rondgaan op een racecircuit. En dan is de hulp van elektronica meer dan welkom. Ik kan me na vandaag eigenlijk nog moeilijk voorstellen dat je het zonder zou doen. Dat zegt eigenlijk alles over de wonderbaarlijke efficiëntie van de BMW. Ik kan een boek schrijven over alles wat dit apparaat in petto heeft, maar als je het goed vindt, ga ik eerst even douchen en een napje doen.”

Motor.NL: Toch niet moe zeker?

Ooms: “Toch wel. Niet zozeer van het rijden, maar wel door de massa aan informatie die we vandaag te verwerken kregen. Want ik kan je vertellen dat de instelmogelijkheden van de elektronica haast onbeperkt zijn. Maar daarvoor moet je dus wel goed begrijpen waar het precies om gaat. De nieuwe Slide Control en Brake Slide Assist bijvoorbeeld zijn elk afzonderlijk volledig instelbaar en hebben geheel of gedeeltelijk effect op de twaalf andere rijhulpsystemen.”

Motor.NL: Een beetje het verhaal van het bos en de bomen?

Ooms: “Ja, toch wel. De instelmogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je als het ware een systeemingenieur nodig hebt om er op een professionele manier mee aan de slag te gaan. Maar het goede nieuws is dat BMW alle basisinstellingen op zo’n goede manier geprogrammeerd heeft, dat je je afvraagt wat je nog meer nodig hebt. Want nooit eerder werd er op een presentatie zo snel gereden. Net als bij Red Bull geeft deze BMW je vleugels.”

Motor.NL: Winglets dus?

Ooms: “Neen, want ze zitten in je hoofd. Het vertrouwen dat deze BMW geeft is werkelijk ongezien. Tel daarbij fantastische remmen en voor de gelegenheid een setje Bridgestone soft slicks om de velgen en ja, de vleugels zijn een feit.”

Motor.NL: Ik zie je bijna opstijgen naar hogere sferen.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen