dinsdag 16 april 2024

2023 Ducati Diavel V4: eerste vragen na de test

De uitvinder van de Predictor wist het al: de ene test is de andere niet. Zo was ook het eerste contact met de 2023 Ducati Diavel niet een doorsneetest. We mochten 120 km op en neer op een  bergweg rijden. En niet eens zomaar een berg…

De Jebel Hafeet  ligt op de grens tussen Dubai, Abu Dhabi en Oman en geldt als de privéspeeltuin van een sjeik. Die heeft op de top van de 1.000 meter hoge rotsformatie een bescheiden optrekje laten bouwen. Voor de 10 km lange weg ernaartoe betaalde de man 100.000 miljoen dollar. Voot ons was het de testlocatie voor de 2023 Ducati Diavel V4. Nog voor de Ducati in de warme woestijnlucht kon afkoelen, hadden we testredacteur Thierry Sarasyn al aan de telefoon.

Eerste test 2023 Ducati Diavel V4

Deze test was anders dan anders? Vertel ons alles over je test met de 2023 Ducati Diavel V4!

Samengevat? Gespierd, strakke lijnen en genoeg testosteron om een rugbyteam een half jaar gaande te houden. Maar genoeg over mezelf, die Diavel en de testlocatie zijn wellicht interessanter. De Jebel Hafeet Street is bijna een circuit. Ducati had de weg ook nog eens afgesloten voor alle verkeer, dus we konden werkelijk voluit gaan. Het asfalt is een droom, ik ken maar weinig circuits waar het zo goed is. De weg is aangelegd voor de sjeik die graag wat sportief naar zijn optrekje bovenop de berg rijdt, maar dat gebeurt zelden. En er zijn overal drie rijbanen. De Jebel Hafeet Street kreeg bekendheid bij Fast and Furious-fans toen de betreurde Ken Block hier in 2016 zijn achtste Gymkhana-film kwam opnemen. De beelden sneuvelden jammer genoeg in de eindmontage, maar de berg werd wel plots berucht bij fans van het genre. Wij zijn zowel ’s nachts als overdag het gevecht met de berg aangegaan. De betonblokken naast de weg waren zowat de enige domper op de feestvreugde. Maar als die er niet liggen, donder je bij een schuiver een paar honderd meter naar beneden. Ren da’s ook niet echt leuk.

Ja ja, je hebt ons jaloers gekregen. Nu wat meer over die nieuwe Ducgraag.

Wel, dit is niet gewoon een V4-versie van de bestaande Diavel. Het is een compleet nieuwe motor. Alles is anders geworden. Het vermogen ook, 168 pk, 126 Nm.. En zo goed als alles werd minder.

Avond en de Diavel V4’s wachten net als wij op het invallen van de duisternis. Daarna ging het gas erop.

Minder?

Het rijklaargewicht ging met maar liefst 13 kg naar beneden, hij is ook 85 mm korter en 95 mm lager. Het stuur is 20 mm smaller. Oké, een kniesoor zal opmerken dat er twee cilinders méér zijn. Dat klopt, maar er is een nuance. Onder de 4.000 tpm treedt het Extended Rear Cilinder Deactivation System in werking. Dan worden de achterste twee cilinders uitgeschakeld. Minder verbruik, minder hitte naar de rijder en toch nog even die twinsound die zo bij Ducati hoort. Nu, Nu heeft Honda ooit een VTEC-systeem toegepast op de VFR, waarbij er minder kleppen opengingen onder de 6.000 tpm en dat systeem deed de VFR bijna de das om. Er was een heel abrupte overgang voelbaar bij de activering en het nam het rijplezier weg.

En hoe zit dat op de Diavel V4?

Dat kan ik je jammer genoeg nog net niet vertellen. Ik moest een embargoovereenkomst tekenen met Ducati waarbij we niks over het rijgedrag mogen prijsgeven voor vrijdag 10 februari om 07.00 uur ’s morgens. Tot dan moet ik je dat antwoord en vele andere opmerkingen over het rijgedrag van de Diavel V4 schuldig blijven. Maar ik begin wel onmiddellijk de test te schrijven, zodat die morgen online zal staan. Onthoud alvast dat dit niet alleen een nieuw blok is, maar een totaal nieuwe motor. Monocoqueframe, andere ophanging, shotgun vier-in-een-in-vier uitlaat en ook een geslaagde styling. Als je de vorige Diavel ernaast zet, lijkt die plots gedateerd. Ik zou deze V4 wel willen vergelijken met een andere Duc. Maar, zoals gezegd, morgenvroeg meer daarover.

Dat wordt schrijven onder druk. Maar, wat ga je voor de rest nog doen?

Ik zit in Dubai, raad eens…

De zwarte versie is 300 euro duurder dan de rode. Gek, als je iets in ’t zwart koopt is dat normaal goedkoper…
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

1 Reactie

  1. Gegeven, ook als verstokte BMW rijder, die Italianen zijn qua styling wel numero uno in motorland, brute motor!

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen