vrijdag 9 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Ducati Diavel V4 vanaf januari 2023 bij de dealer

Echte Ducati-puristen zullen het met deze pagina nog altijd moeilijk hebben. Sowieso blijft er een diehard-groep die niet kan wennen aan de Diavel op zich en dan wordt-ie ook nog eens een V4! Toch wordt deze groep fanatiekelingen steeds kleiner en dat hebben we eerder gezien. Zonder veranderingen hadden we Ducati immers enkel gekend van radio’s… Of van weinig betrouwbare Superbikes. En wat te denken van de schokgolf die de eerste Multistrada teweegbracht? Al net zo spraakmakend was de overstap naar V4’s, maar juist die laatste twee veranderingen zijn een uiterst succesvolle voor Ducati. Niet de Monster, niet de Scrambler en ook niet de Panigale werd in de eerste negen maanden van dit jaar het meest verkocht. Dat was de Multistrada V4, met tot eind september 8.776 stuks. Veel meer dan de Monster (6.903 stuks) en de Scrambler Ducati 800-familie (5.771). Dankzij de beste september ooit rapporteert Ducati zelfs opnieuw een recordomzet voor het derde kwartaal van 2022. Natuurlijk komt dat echt niet alleen door de V4, maar als je die dan toch hebt, is het zonde om zulke waanzinnige blokken in Borgo Panigale te laten verstoffen. Het is daarom volkomen logisch dat de nieuwe Diavel een V4 is! In dit geval gaat het om de V4 Granturismo, die dan weer is afgeleid van de Desmosedici Stradale die we kennen van de Panigale en de Streetfighter V4.

Muscle Cruiser

Met de introductie van het V4 Granturismo motorblok worden de prestaties van de Diavel nog indrukwekkender. Ducati’s 1.158cc V4, met zijn 168 pk en 12,8 kgm koppel, onderstreept het feit dat de Diavel echt een ‘muscle cruiser’ genoemd mag worden.

De Ducati Diavel is al jaren een opvallende motorfiets. Bruut om te zien, maar toch ook stijlvol. Maar waar Ducati vooral de aandacht op wil leggen is de inzetbaarheid en de techniek achter de motorfiets. Het is niet zomaar een ‘zware’ cruiser die slechts als krachtpatser weggezet moet worden. De Ducati Diavel V4 is ook flink sportief te rijden of in te zetten voor dagelijks gebruik. Al met al proberen de Italianen dit model aan veel verschillende motorrijders te verkopen.

Promovideo van Ducati

Onmiskenbaar Diavel

De Ducati Diavel V4 herken je meteen als je hem ziet. Gespierd, met brede “schouders” en een zichtbare uitlaat met vier uitlaatopeningen. De Diavel V4 haalt zijn inspiratie uit muscle cars, uit de esthetiek van superhelden, en geeft het beeld weer van een atleet die klaar is om uit de startblokken te sprinten, met alle massa geconcentreerd aan de voorkant en een wendbare, gestroomlijnde achterkant.

De kenmerkende verlichting voor en achter en de richtingaanwijzers, uiteraard full-LED, dragen ook bij aan het herkenbare uiterlijk van de Diavel V4. De DRL vooraan verandert van vorm, met een dubbel-C profiel dat evolueert van het vorige stijlkenmerk. Het achterlicht cluster bestaat uit een matrix van puntvormige LED’s gepositioneerd onder de achterzijde, ook met een duidelijke Ducati optische handtekening: een unieke oplossing die de motorfiets direct herkenbaar maakt. Richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in het stuur, vóór de rem- en koppelingsreservoirs.

Een ander onderscheidend element van de Diavel V4 zijn de vijfspaaks lichtmetalen wielen en de dikke 240/45 achterband.

V4 Granturismo motorblok

De Diavel krijgt dus nu het 1.158 cc V4 Granturismo motorblok, een centraal element in het ontwerp van de motorfiets en tegelijkertijd een technische keuze die de prestaties en het rijplezier verbetert, mede dankzij de keuze voor een contraroterende krukas, die het gyroscopische effect vermindert en de wendbaarheid van de motorfiets vergroot.

Krachtig (168 pk), rijk aan koppel bij elk toerental (met een piekwaarde van 12,8 kgm bij 7.500 tpm, 0,5 kgm meer dan de Multistrada V4) maar ook uiterst licht en compact, de V4 Granturismo is tegelijkertijd soepel en fun-to-ride vanaf de laagste toerentallen.

Hij wordt ook gekenmerkt door lagere gebruikskosten, met groot onderhoudsinterval van 60.000 km en efficiënt in brandstofverbruik en uitstoot dankzij het uitgebreide deactiveringssysteem. Dit systeem schakelt de achterste cilinderrij uit, niet alleen wanneer het voertuig stilstaat, maar ook tijdens het rijden bij lage toerentallen onder verminderde motorbelasting.

De Twin Pulse ontstekingsvolgorde, samen met het uitlaatsysteem ontwikkeld met veel aandacht voor “geluidskwaliteit”, kenmerkt onmiskenbaar het stempel van de V4 Granturismo. Het uitgebreide deactiveringssysteem voor de achterste cilinders, waardoor de motor kan werken als een tweecilinder of als een viercilinder met een onmerkbare overgang, genereert een verandering in de toon van het uitlaatgeluid als het overschakelt van de ene modus naar de andere. Een dieper geluid, met lagere frequentie wanneer alleen de twee voorste cilinders actief zijn. De frequentie wordt daarentegen hoger wanneer alle vier de cilinders actief zijn.

Chassis en ergonomie

Naast de prestaties van het motorblok heeft Ducati veel aandacht besteed aan de wendbaarheid en dynamiek van de Ducati Diavel V4. De motor heeft een leeggewicht zonder brandstof van 223 kg. Dit is een besparing van meer dan 13 kg (-5 op het motorblok, -8 op de motorfiets) ten opzichte van de Diavel 1260 S, dankzij het motorblok en specifieke verbeteringen van meerdere componenten.

De Diavel heeft een upside-down 50 mm vork en een cantilever patroon schokdemper, beide volledig instelbaar. Het remsysteem berust op Brembo Stylema® remklauwen en dubbele 330 mm schijven aan de voorzijde.

Comfort

De Ducati Diavel V4 heeft een laag zadel (op 790 mm van de grond), centrale voetsteunen en een hoog stuur dat 20 mm dichter staat dan op de Diavel 1260, wat de bediening vergemakkelijkt, vooral bij het manoeuvreren. Daarnaast is het comfort ook verbetert voor lange ritten dankzij de achtervering, waarvan de veerweg met 15 mm is vergroot. Maar vooral dankzij het brede, goed geprofileerde zadel, dat is ontworpen om maximale bewegingsvrijheid in alle richtingen te bieden, wat ook voordelen biedt bij sportiever rijden.

De passagier kan rekenen op een ruime en comfortabele zit, voetsteunen die onder de achterkant kunnen worden ingetrokken en een telescopische handgreep achter. Voetsteunen en handgreep zijn in gesloten toestand praktisch onzichtbaar en samen met de standaard meegeleverde en eenvoudig te monteren cover van het passagierszadel kan de Diavel V4 met een paar handelingen worden getransformeerd van een tweezitter naar een eenzitter.

Elektronica

De rijder kan de prestaties van de Ducati Diavel V4 volledig en veilig benutten, dankzij een uitgebreid elektronisch pakket dat de sportiviteit van deze motorfiets versterkt. De Diavel V4 biedt drie vermogensstanden en vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en de nieuwe ‘Wet’, ontworpen voor ondergronden met weinig grip. Met de rijmodi kan de rijder de motorafgifte en de interventie van de rijhulpsystemen (Ducati Traction Control in bochtversie, ABS Cornering en Ducati Wheelie Control) aanpassen aan de situatie en voorkeuren van de rijder.

Cruise Control maakt het rijden op de snelweg meer ontspannen, terwijl Launch Control zorgt voor flitsende starts en Ducati Quick Shift up & down het schakelen in het algemeen minder vermoeiend en effectiever maakt bij sportief rijden.

De bestuurder kan alle elektronische systemen beheren via verlichte bedieningselementen op het stuur en het nieuwe 5-inch kleuren TFT dashboard , dat ook Bluetooth-connectiviteit biedt om je smartphone te koppelen en te gebruiken voor gesprekken, tekstberichten en muziek, of het Turn-by-turn navigatiesysteem (beschikbaar als accessoire) te gebruiken via de Ducati Link App.

Accessoires

Liefhebbers die de toermogelijkheden van hun Diavel V4 willen uitbreiden, kunnen zich verlekkeren aan de vele opties in de Ducati Performance catalogus. Te beginnen met de semi-stijve koffers met een totale capaciteit van 48 liter die standaard (zonder frames) op de motor gemonteerd kunnen worden. En die samen met de passagiersrugleuning en de touring-ruit comfortabele tochten mogelijk maken, zelfs met een passagier.

De sportievere kant van de Diavel V4 wordt daarentegen versterkt door de straatlegale uitlaatdemper met cover en vier titanium eindkappen. Billet onderdelen, carbon onderdelen, gesmede wielen en remklauwen in rode of zwarte kleur breiden de mogelijkheden om de nieuwe Diavel V4 aan te passen verder uit.

Prijzen, kleuren en beschikbaarheid

De nieuwe Ducati Diavel V4 wordt vanaf januari bij de Benelux dealers verwacht en is in Nederland te verkrijgen vanaf € 31.890 in Ducati Red en € 32.290 in Thrilling Black. In België is de Diavel te verkrijgen vanaf € 27.690 in Ducati Red en € 27.990 in Thrilling Black.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen