woensdag 8 mei 2024

2023 Harley-Davidson CVO modellen: eerste vragen na de test

Een jetlag van 7 uur nam Onze Man er graag bij om in de thuisstad van Harley-Davidson, Milwaukee, de 2023,5 CVO’s Road Glide en Street Glide te gaan testen. Net voor hij om 18.30u in slaap moest vallen, hadden we hem nog aan de lijn.

Motor.NL: 2023,5, dat hebben we nog nooit gehoord

Thierry Sarasyn: Ik wel, het was ooit de rekening in een bar in Hamburg. Maar los daarvan, Harley-Davidson wil de beide CVO’s niet als 2024 modellen bestempelen, maar het zijn wel degelijk 2023 modellen. ’t Is meer een knipoog, veel meer moet je daar niet achter zoeken.

Niet iedereen is goed thuis in de Harley-Davidson afkortingen en modelnamen. Waar ging het daar in Milwaukee precies om?

Wel, de CVO’s zijn Harley’s originele tourmodellen. Nog voor andere merken met grote windschermen en bagage kwamen, deed Harley dat al in ’69. Vooral omdat toen het netwerk van Interstates werd aangelegd en er verder en langer gereden moest worden. De Street Glide en Road Glide zijn de twee modellen in het CVO gamma. Ze zijn grondig vernieuwd.

Marathonmotor Harley-Davidson Fat Boy: jongensdroom met 113.000 op de teller

En, met succes?

Dat vind ik wel. Kijk de Road en Street Glide zien er al sinds 1980 ieder jaar weer bijna hetzelfde uit. Maar schijn bedriegt; de motoren evolueerden wel degelijk, maar men hield nogal vast aan het uiterlijk. Nu is er dus een nieuwe(re) styling, duidelijk herkenbaar natuurlijk, maar meteen ook gekoppeld aan een nieuw Milwaukee Eight VVT 121 blok. Een dikke twin van maar liefst 1977 cc met variabele kleptiming, een stukje waterkoeling en, jawel, 189 nm koppel.

Dat klinkt indrukwekkend, maar laat het zich dat ook voelen?

Absoluut. Het comfort is toegenomen, beter zadel, gemakkelijker te bedienen instrumenten, giga 12,3 inch TFT scherm, nieuwe Showa upsd vork, Brembo remmen en vooral ook een blok dat een reuzestap voorwaarts betekent. Ik vermoed dat het ook wel zijn opwachting zal maken in andere modellen. Want het is machtig in elke zin van het woord. Op deze Touring modellen was de Sport modus zelfs een beetje van het goede teveel. We zijn wel wat gewoon op testritten van perslanceringen, maar zelfs met een gezond tempo, was het best om in de Street Modus te rijden, omdat het blok dat nog altijd beresterk is, maar wat minder nerveus. Met dat koppel heb je trouwens meestal de keuze uit twee of drie versnellingen om in te rijden. Het is ook relatief trilling vrij. Als je niet oplet, rijd je in je vier op de snelweg en heb je nog twee versnellingen over. Impressionant, die VVT 121 cubic inch tweecilinder.

Nog een afkorting: VVT!

Variable Valve Timing. Variabele kleptiming dus op de CVO’s. Goed voor de emissies en het verbruik en het koppel onderin. Het blok is echt krachtig bij lage omwentelingssnelheden. Rond de 1800 tpm rijdt de motor al vlot.

Er rest ons nog één minuut. Wil je nog iets meegeven voor je toegeeft aan de jetlag?

Dat er ondanks die gemeenschappelijke kenmerken, toch een merkbaar verschil is tussen de Road Glide en de Street Glide. De meesten hadden een voorkeur voor de Street Glide omdat die iets sportiever stuurt, ik had het meer op de Road Glide begrepen omdat hij nog wat meer comfort biedt. Als je toch voor dit type motor gaat, kun je maar beter helemaal de kaart van het comfort trekken. ’t Was trouwens heerlijk cruisen langs de oevers van Lake Michigan en door de velden van de Midwest. En het is hier nog niet gedaan, ik geef niet toe aan de jetlag.

Ha, nog meer testritten?

Neen jong. Dit is de Homecoming, het mega feest voor de 120ste verjaardag van Harley-Davidson. Ze verwachten hier 100.000 man op de diverse plekken in de stad. Met als kers op de taart een optreden van Green Day vanavond (dat is ondertussen gisteren, nvdr) en Foo Fighters morgen. Als de jetlag geen roet in het eten gooit, moet dat net zo goed worden als de testrit. Als ik me daar genoeg van herinner, lees je er wel iets over in de rand van het uitgebreide testverslag dat er begin volgende week aankomt. En als je me nu wilt excuseren, ik moet hier nog ergens een Foo Fighters T-shirt op de kop zien te tikken.

Laat ons je vooral niet tegenhouden!

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen