woensdag 30 april 2025

2025 BMW R 1300 RS: sportieve prestaties ontmoeten toercomfort

De 2025 BMW R 1300 RS positioneert zich duidelijk als de sportieve boxer in het BMW-motorassortiment. Het model bevindt zich strategisch tussen de minimalistische R 1300 R roadster en de langeafstandstoermotor R 1300 RT. Deze motor is geen eenvoudige modelupdate, maar een consequente doorontwikkeling van de legendarische RS-serie, die sinds de jaren ’70 bekend staat om zijn unieke combinatie van sportiviteit en toercomfort.

Een geschiedenis van innovatie: DNA van de RS-modellen

De geschiedenis van de RS-serie begon in 1976 met de baanbrekende R 100 RS. Dit model revolutioneerde de markt als de eerste productiemotor met een aerodynamisch geoptimaliseerd, aan het frame bevestigde volledige stroomlijn. De 980 cc boxermotor met 70 pk stuwde de machine naar een topsnelheid van ongeveer 200 km/u. Tot het einde van de productie in 1984 werden er 33.648 exemplaren gebouwd.

In 1993 introduceerde BMW de R 1100 RS met een compleet nieuw ontwikkelde 1085 cc vierkleppen-boxermotor met elektronische brandstofinjectie, goed voor 90 pk. Het innovatieve Telelever-onderstel zorgde voor ongekende rijstabiliteit. Het elektronische motormanagement (Motronic) van Bosch verbeterde de efficiëntie en respons van de motor aanzienlijk.

Na de R 1150 RS (2001-2004) volgde een productieonderbreking, waarna de serie in 2015 terugkeerde met de R 1200 RS. Deze combineerde een lucht-/watergekoelde 1170 cc boxermotor van 125 pk met een modern onderstel en sportief design. De R 1250 RS (2019-2022) kreeg een revolutionaire 1254 cc boxermotor met variabele klepbediening (ShiftCam-technologie), die het vermogen naar 136 pk bracht.

2025 BMW R 1300 RT: De nieuwe standaard in sporttoeren

De 2025 BMW R 1300 RS: Technische specificaties

De nieuwe R 1300 RS vertegenwoordigt een volgende evolutionaire stap met een compleet nieuw ontwikkelde 1300 cc boxermotor die 145 pk (107 kW) bij 7.750 tpm levert en een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 tpm. Het motorblok heeft een boring x slag van 106,5 mm x 73 mm en een compressieverhouding van 13,5:1.

Het chassis bestaat uit een stalen plaatframe met een afneembaar aluminium subframe, upside-down voorvork (47 mm) en EVO-Paralever achterwielophanging. De veerweg bedraagt 140 mm voor en 130 mm achter. Optioneel is Dynamic Suspension Adjustment (DSA) verkrijgbaar.

De R 1300 RS weegt rijklaar 244 kg, heeft een wielbasis van 1.511 mm en een tankinhoud van 17 liter. De standaardzithoogte is 820 mm, maar kan optioneel worden aangepast tussen 760 en 840 mm.

Innovatieve technologie en uitrusting

De standaarduitrusting omvat een hellingshoekgevoelige Integral-ABS, tractiecontrole (DTC), motorsleepmomentregeling (MSR), LED-verlichting, cruise control, keyless systeem, USB-aansluiting en een TFT-display met connectiviteit.

Een van de meest opvallende technologische innovaties is de Automatische Schakelassistent (ASA), die schakelen zonder koppeling mogelijk maakt. Het systeem biedt keuze tussen handmatige en volautomatische modus. In de handmatige modus kiest de rijder nog steeds de versnelling, maar de koppeling wordt automatisch bediend. In de automatische modus neemt het systeem zowel de versnellingskeuze als de koppeling over.

Optionele uitrusting omvat adaptieve bochtenverlichting, handvat- en zadelverwaming, bandenspanningscontrolesysteem, Riding Assistant (adaptieve cruise control, waarschuwingen voor frontale en achteraanrijdingen, en rijstrookwisselwaarschuwing), sportonderstel, sportremmen, middenstandaard en een M Lightweight-accu.

Prijzen en beschikbaarheid

De basisprijs van de BMW R 1300 RS bedraagt €20.190. De exclusieve modelvarianten ‘Triple Black’, ‘Performance’ en ‘Option 719 Cuyamaca’ zijn tegen meerprijs verkrijgbaar. De levering start in juli 2025.

Individualisering en modelvarianten

BMW biedt diverse individualisatiemogelijkheden voor de R 1300 RS:

  • Triple Black: Een elegante uitvoering met zwarte lak, zwarte motorspoiler en zwarte velgen.
  • Performance: Gericht op sportief rijden met sportief onderstel, aerodynamische motorspoiler, sportstuurtje, speciale zadels en sportbanden.
  • Option 719 Cuyamaca: Een exclusief pakket met speciale Brooklyn Grey metallic-lak en hoogwaardige gefreesd onderdelen.

Een balans tussen sport en comfort

De BMW R 1300 RS zet de succesvolle traditie van de RS-modellen voort met een overtuigende combinatie van sportieve prestaties en toercomfort. Met zijn krachtige motor, wendbare rijgedrag en uitgebreide uitrusting is het een aantrekkelijke optie voor veeleisende motorrijders die een veelzijdige en hoogwaardige motorfiets zoeken.

Of het nu gaat om kronkelende binnenwegen, ontspannen toeren of stadsverkeer – de R 1300 RS is klaar voor elk avontuur en bewijst opnieuw dat BMW niet alleen motorfietsen bouwt, maar complete rijervaring creëert.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen