Ducati heeft de vijfde generatie van de Monster geïntroduceerd. Het 2026-model keert terug naar het basisprincipe van zijn oorsprong: focus op de essentiële componenten voor motorrijden, met de toevoeging van moderne technologie. De motor is ontworpen om lichter en directer te zijn dan zijn voorganger.
Ontwerp en kenmerken
Het uiterlijk van de nieuwe Monster is volledig vernieuwd, waarbij de motorfiets slanker en compacter oogt. Het ontwerp behoudt de kenmerkende elementen: de koplamp die wordt geflankeerd door de tank, en een korte, lichte achterkant. De tank, met zijn ‘bizon-rug’ vorm, is aangepast om de slankere profielen te combineren met de typische gespierde uitstraling van het model. De koplamp is een volledig LED-unit met een modern uiterlijk. De vorm is een dubbele ‘C’, een designelement dat de naked-modellen van Ducati verbindt. Het zadel is met 815 mm lager en smaller dan voorheen, wat het gemakkelijker maakt voor de bestuurder om de voeten op de grond te zetten. De zijpanelen zijn voorzien van het Ducati-logo en de coördinaten van de fabriek in Borgo Panigale.
Techniek motorblok 2026 Ducati Desmosedici Stradale R: ‘RSVP van één miljoen’
Nieuw V2-motorblok
De Monster wordt aangedreven door een nieuw V-twin motorblok, dat 5,9 kg lichter is dan het vorige Testastretta Evoluzione blok. De motor levert 111 pk bij 9.000 tpm en is uitgerust met het IVT (Intake Variabele Timing) systeem. Dit systeem zorgt voor een goed bruikbaar koppel over een breed bereik: meer dan 80% van het maximumkoppel is beschikbaar tussen 4.000 en 10.000 tpm. Een belangrijk technisch punt is het lange onderhoudsinterval: de klepspeling hoeft slechts om de 45.000 km gecontroleerd te worden.
Chassis en rijhulpsystemen
Het chassisontwerp draagt bij aan de gewichtsreductie. Het is gebaseerd op een monocoque frame met een dubbelzijdige achterbrug en een subframe dat deels uit technopolymeer bestaat. Hierdoor is het totaalgewicht met lege tank gereduceerd tot 175 kg (een besparing van 4 kg). De motor is uitgerust met een 43 mm upside-down voorvork en een monoshock, beide van Showa. Het Brembo-remsysteem aan de voorzijde bestaat uit dubbele 320 mm schijven met M4.32 radiale remklauwen. Vier Riding Modes (Sport, Road, Urban, Wet) stellen de bestuurder in staat het karakter van de motor aan te passen. De Monster beschikt over een elektronisch pakket met onder meer bochten-ABS, Ducati Traction Control (DTC) en Ducati Wheelie Control (DWC). De systemen worden beheerd via een 5-inch TFT-display.
Nieuw: 2026 Ducati Panigale V4 R
Uitvoeringen
De 2026 Ducati Monster zal in februari 2026 leverbaar zijn in Ducati Red en Iceberg White. Naast het basismodel is er de Monster+, die wordt geleverd met een passagierszadelcover en een kuipruitje. Beide uitvoeringen zijn ook beschikbaar als 35 kW-versie voor A2-rijders. Prijzen worden later bekend gemaakt.


