De Kawasaki Z900RS komt in 2026 in een vernieuwde variant die verleden, heden en toekomst samenbrengt. Deze retro sportmotor is grondig herzien en heeft moderne functies die inspelen op de wensen van de huidige rijder. De legendarische uitstraling blijft behouden, terwijl de techniek helemaal up-to-date is.
Test 2026 Kawasaki Z1100 SE: fikse uppercut
De motor wordt aangedreven door de vertrouwde viercilinder lijnmotor, nu met nieuwe nokkenassen, een hogere compressieverhouding, verbeterde inlaatkanalen en een herzien motormanagement. Deze upgrades zorgen voor meer vermogen en een levendiger karakter, vooral in het midden- en hoge toerentalgebied. Door een lichter vliegwiel reageert de motor sneller op het gas, en het elektronische gasklepsysteem biedt preciezere controle.
Nieuwe elektronische systemen, zoals cruisecontrol, een IMU-ondersteund hulpsysteem met Cornering Management Function en een Quick Shifter voor soepel schakelen, maken de Z900RS moderner dan ooit, zonder dat de authentieke rijervaring verloren gaat.
De 41 mm upside-down voorvork met instelbare demping en de Back-Link achtervering zorgen voor een uitgebalanceerd rijgevoel, tussen comfort en stabiliteit. De radiale remklauwen bieden krachtige en goed doseerbare remprestaties, ondersteund door hellingshoekgevoelige tractiecontrole. Ondanks het klassieke design is de motor duidelijk gemaakt voor sportieve ritten.
Kawasaki heeft aandacht besteed aan afwerking en design. De nieuwe, langere megaphone-uitlaat met een dubbelwandige constructie produceert een diep, herkenbaar geluid en blijft glanzend. Details zoals de teardrop-tank, ducktail en het ovale LED-achterlicht verwijzen naar de iconische Z1, net als de geborstelde koelribben, retro logo’s en analoge tellers.
De SE-versie biedt hoogwaardige componenten, zoals Brembo-remmen met 300 mm schijven en staalomvlochten leidingen, plus een Öhlins S46-achterschokdemper met externe afstelling. Ook aanwezig is een USB-C-aansluiting en de klassieke metallic “Fireball”-kleurencombinatie.
Voor wie van een ingetogen uiterlijk houdt, is er de Black Ball Edition, waarbij onderdelen zoals het stuur, de hendels, tankdop en hitteschilden in glanzend zwart zijn uitgevoerd.
De Z900RS ontwikkelt zich, maar blijft trouw aan zijn oorsprong: vakmanschap, karakter en respect voor het verleden.
Verkrijgbaar vanaf december 2025 bij Kawasaki-dealers in de volgende uitvoeringen:
2026 Kawasaki Z900RS
- Candy Tone Red
- Ebony (Black Ball Edition)
2026 Kawasaki Z900RS SE
- Metallic Spark Black (Fireball)
Meer informatie is te vinden op de Kawasaki-website.


