50 Jaar Honda CB: Het blok

Ooit was ik nieuwer dan nieuw. Het neusje van de zalm. Vier cilinders, dubbele bovenliggende nokkenassen, via vier kleppen per cilinder zoog ik verse lucht naar binnen en ademde nog harder weer uit. Een juweel, ik werd geroemd, beroemd zelfs. Een verademing. Betrouwbaar als een labrador, vurig als Arabier. Ik bereikte onwaarschijnlijke snelheden, mij lagers tergend tot exploderen. Banale benzine versneed ik tot pure whisky, brulde het uit, met grof geweld, in de meest onwaarschijnlijke uithoeken. Ik was een droom, hield de stoerste mannen uit hun slaap, werd vertroeteld, geslagen, getest… geliefd.

Moegestreden, klaar, afgelopen. Mij wacht de smeltoven… Na 32 jaar werken ben ik klaar. De tijd heeft haar sporen achtergelaten. Bekrast ben ik, beschadigd. Een afdanker, een weggooier. Uit de tijd. Klassiek wellicht, maar niet meer te redden. Nog één keer wil ik. Nog één keer mijn mooiste kant tonen, nog één keer alles wat ik heb blootgeven. Genadeloos. Geniet van mij, in deplorabele staat, maar mooier dan ooit.

Jaap van der Sar

In 2019 bestaat de Honda CB750 50 jaar. Deze Honda betekende de nekslag voor veel motormerken, maar luidde ook de nieuwe tijd in. De motorfiets evolueerde van functioneel vervoersmiddel naar recreatief genotsmiddel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.