vrijdag 29 maart 2024

BMW CE 04, BMW’s elektrische motorscooter van de toekomst

Met de nieuwe elektrische scooter CE 04 luidt BMW een nieuw tijdperk in. Met nulemissie en elektrificatie van de tweewielers biedt BMW een oplossing voor stedelijke mobiliteit.

De stille revolutie begint met de BMW CE 04 elektrische scooter, die emissievrij rijden combineert met acceleratie en plezier dankzij de nieuwste technologie en het vermogen dat door de nieuwste generatie cellen aan de accu’s wordt geleverd.

Nieuw tijdperk

De BMW CE 04 zet de wereld niet op z’n kop omdat het een elektrische scooter is. De CWE 04 is inmiddels een van de vele die deze maanden debuteerden. Maar de CE 04 luidt niet alleen een nieuw tijdperk in voor BMW, maar voor de hele tweewielermarkt. Met deze oplaadbare scooter wil de Duitse gigant al zijn toekomstige nieuwe modellen gericht op stedelijke mobiliteit elektrisch maken. En met de CE 04 is die toekomst feitelijk al gearriveerd en bevinden we ons in een heden waarin steeds meer voertuigen vastzitten aan een stekker.

BMW opent vandaag dus een nieuw hoofdstuk: de CE 04 lijkt misschien een codenaam, maar in plaats daarvan is het de productieversie van de Concept Link. Dat prototype werd in 2017 onthuld, maar werd de afgelopen jaren niet meer aangeraakt, althans niet qua uiterlijk zoals te zien is in de Definition 04 van 2020. Met uitzondering van de voorkant, die herinnert aan de huidige scooters in het BMW-gamma, blijft het onconventionele design van vier jaar geleden gehandhaafd. Die creëert strakke en rationele vormen. Ook de onvermijdelijke connectiviteitsoplossingen zitten erop, zodat je eenvoudig je smartphone kunt koppelen. Maar dat lijkt een extra service die tot een constante is geworden op elke tweewieler.

Vermogen, actieradius en oplaadtijden

De technologie van de BMW CE 04 is afgestemd op het gebruik waarvoor hij werd ontworpen, namelijk het verkeer in de stedelijke gordel. Het vermogen bedraagt 42 pk (31 kW), wat een goede start bij het verkeerslicht mogelijk maakt. Hoewel je de accu behoorlijk belast schiet je binnen 2,6 seconden naar 50 km/u. De maximumsnelheid is 120 km/u. De CE 04 is ook verkrijgbaar in de verlaagde vermogensklasse met 31 pk (23 kW). De 60,6 Ah (8,9 kWh) accu heeft een actieradius van ongeveer 130 kilometer (100 km voor de versie met beperkt vermogen). En dat is genoeg voor een dag woon-werkverkeer of een weekendritje in de buurt.

De CE 04 is niet uitgerust met een cardanaandrijving, zoals je zou verwachten van alle toekomstige elektrische motorfietsen van BMW. Voor die taak vertrouwde BMW op de riemaandrijving. En die net zo onderhoudsvrij.

De lithium-ionbatterij wordt opgeladen door het geïntegreerde oplaadapparaat, die je kunt aansluiten op stopcontacten, maar ook op openbare oplaadstations. Een volledige oplading vanaf nul duurt 4 uur en 20 minuten. Met de optionele snellader met een vermogen tot 6,9 kW (2,3 kW is het standaardniveau) daalt de oplaadtijd tot 1 uur en 40 minuten van 0 tot 100 en 45 minuten van 20 tot 80 procent. De laadkabel van 2,3 kW wordt standaard meegeleverd.

Benelli’s eerste elektrische motorfiets op 2021 Beijing Motor Show

Technologie

Een elektronisch pakket dat rijhulpsystemen beheert, is een must. Ook het stadsverkeer wordt steeds ingewikkelder. De bestuurder van de BMW CE 04 kan vertrouwen op ASC (Automatic Stability Control) om slippen te voorkomen, DTC (Dynamic Traction Control) dat vergelijkbaar is met de ASC op BMW-verbrandingsmotoren is een optie.

Drie rijmodi zijn standaard: Eco, Rain en Road, terwijl Dynamic een optionele extra is. Met de modi kan je kiezen hoeveel de batterij verbruikt, afhankelijk van weers- en wegomstandigheden en rijstijl. Tot de standaarduitrusting behoort een 10,25-inch tft-display met kaartweergave en connectiviteitsfuncties. Led-clusters rondom spelen een rol in het accentueren van het ontwerp van de elektrische BMW-scooter en, op verzoek, kan er Adaptive Headlight Pro worden geïnstalleerd.

Rijwielgedeelte

De BMW CE 04 is ontwikkeld rond een buisvormig frame uit één stuk. Het veersysteem bestaat uit een 35 mm telescoopvork en een enkele swingarm met monoshock aan de achterzijde. De 15 inch discwielen zijn voorzien van respectievelijk een 120/70 band vóór en 160/60 band achter, gekoppeld aan ABS. DTC dat grip en slip in bochten controleert is als optie verkrijgbaar en een dubbele schijf voor en een enkele schijf achter

Design

Het design van de voorkant weerspiegelt het familiegevoel van BMW-scooters. De BMW CE 04 is verkrijgbaar in Light White, aangevuld met matzwarte delen aan de voor- en zijkanten en een geveerde zitting. Op verzoek is het mogelijk de look te upgraden met de Avantgarde-bekleding in Magellan Grey metallic, aangevuld met een zwart/oranje zadel, een oranje deflector en diverse graphics. Het helmcompartiment bevindt zich traditioneel niet onder het zadel, maar aan de rechterzijde van de scooter.

Kenmerken

  • Nominaal vermogen (20 pk) (15 kW). Maximum vermogen 42 pk (31 kW). Beperkte vermogensversie: 15 pk (11 kW) of 31 pk (23 kW).
  • Grote capaciteit 60,6 Ah batterij (8,9 kWh).
  • Actieradius van ongeveer 130 km (beperkte versie: 100 km).
  • Korte oplaadtijden en oplaadtechnologie gebaseerd op een systeem dat ook voor auto’s wordt gebruikt.
  • Verhoogde rijstabiliteit dankzij slipcontrole via ASC (Automatic Stability Control). DTC (Dynamic Traction Control) is als optie af fabriek verkrijgbaar.
  • Drie rijmodi ECO, Rain en Road. Rijmodus Dynamic is als optie af fabriek verkrijgbaar.
  • Rechtuitstabiele ophanging met een uit één stuk bestaand hoofdframe van stalen buizen.
  • Krachtig remsysteem met ABS. ABS Pro als optie af fabriek verkrijgbaar.
  • Standaard 10,25 inch tft-kleurenscherm met geïntegreerde kaartnavigatie en uitgebreide connectiviteit.
  • Krachtige led-verlichtingsunits rondom. Adaptive Headlight Pro en verlichtingsfuncties zijn als optie af fabriek leverbaar.
  • Opbergvakken voor en opzij. Zijvak voor de helm kan zittend worden bediend.
  • Geventileerd oplaadcompartiment voor mobiele telefoon met USB-C-uitgang.
  • Futuristisch design en kleurencombinaties.
  • Ruime keuze aan opties en originele BMW Motorrad-accessoires en kleding.
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen