donderdag 28 maart 2024

‘Aantal snelheidscontroles moet worden verdubbeld’

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft onderzoek gedaan naar mogelijkheden om het aantal verkeersdoden te verminderen. Dit naar aanleiding van het gestelde target voor Nederland: in 2020 500 verkeersdoden per jaar en nog geen 11.00 gewonden, in plaats van de 570 verkeersdoden in 2014 en ruim 18.000 gewonden. Als maatregel om dit te bewerkstelligen stelt de SWOV als voorbeeld dat het aantal flitsers moet worden verdubbeld. 

‘Als er meer snelheidscontroles zijn, dan zal het aantal verkeersdoden- en gewonden flink afnemen’, zo werd vandaag door onderzoeker Peter van der Knaap toegelicht in BNR Topic. ‘Als je kijkt naar wat verkeershandhaving doet met slachtoffercijfers, dan zie je dat dat tussen de 70 en 90 verkeersdoden en ongeveer 1000 verkeersgewonden per jaar kan schelen.’ Daarnaast benadrukte Van der Knaap nog dat trajectcontroles (‘bijna een Nederlands exportmodel’) zeer nuttig zijn: ‘Niet leuk, maar wel effectief’, aldus de onderzoeker.

Ook Minister Schultz van Haegen reageerde in het radioprogramma. Zij gaf aan dat ze niet denkt dat extra snelheidscontroles overal nuttig zijn, maar dat ‘het op een aantal plekken wel degelijk kan helpen.’ Daarnaast merkte ze op dat er momenteel een verschuiving gaande is van de plekken waar ongevallen met letsel plaatsvinden, deze gebeuren steeds meer op gemeentelijke wegen. ‘In gemeentelijk gebied gaat het vaak om onoverzichtelijkheid. Dan kan je vaak met bebording of het net even anders leggen van het fietspad aan de slag’, zo weerlegt zij de noodzaak om enkel met extra snelheidscontroles het aantal doden en gewonden terug te dringen. Maar juist op provinciewegen, door de minister omschreven als ‘van die kleine weggetjes langs zo’n water en een paar van die bomen’, kan handhaving volgens haar juist wel een belangrijke rol spelen.

Volgens Ferry Smith, directeur Ledenbelang van de ANWB, is het zaak ?vooral op te plekken te controleren waar er sprake is van een verkeersveiligheidsprobleem?. ?

Een en ander terug luisteren? Hier vind je het audiofragment met Van der Knaap, hier met Schultz van Haegen.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen