ABS-plicht een feit

UPDATE 20-11-2012
Nog meer regels aldus de MAG. In de nieuwe regels is ook een bepaling opgenomen, dat lichtere categorieën motorfietsen zodanig moeten worden gemaakt dat latere wijzigingen aan de aandrijflijn niet meer mogelijk zijn. Op aandringen van de FEMA, het Europese samenwerkingsverband van de belangenverenigingen voor motorrijders, waaronder MAG Nederland, is deze regel gelukkig niet van toepassing verklaard op de zwaardere motorfietsen.

Vanaf 2020 gelden voor alle motorvoertuigen de eisen volgens de Euro-5 norm. Verder zullen de motorvoertuigen in de toekomst voorzien  moeten worden van een systeem, dat storingen in het motormanagement zichtbaar maakt (OBD, On Board Diagnostics), waardoor onnodige vervuiling wordt tegengegaan.  De laatste milieumaatregel is een duurzaamheidseis. Hiermee is het aan de fabrikanten om te garanderen, dat gedurende 35.000 km (20.000 km voor lichtere motorfietsen) de oorspronkelijke milieugrenswaarden niet worden overschreden.

BERICHT 20-11-2012
Na intensieve onderhandelingen is vandaag – met grote meerderheid – het rapport 'Goedkeuring en markttoezicht van twee- en driewielige voertuigen en quads' goedgekeurd door de plenaire vergadering in Straatsburg. Kort samengevat, de motoren van de toekomst moeten gaan voldoen aan heel veel nieuwe eisen.

De verordening verplicht de fabrikanten onder alle motoren van meer dan 125 cc te voorzien van ABS. Lichtere motoren en scooters krijgen een anti-blokkeer remsysteem en/of een gecombineerd remsysteem. De Europese Commissie maakt voor 1 januari 2020 een kosten-effect analyse naar de verplichte ABS en het gecombineerde remsysteem voor scooters.

Rapporteur Wim van de Camp, zelf rijdend op een Harley-Davidson, Ducati 1098 en Yamaha R1 (foto): "Ik ben tevreden met het behaalde resultaat. Natuurlijk is veilig rijden de eerste verantwoordelijkheid van de rijder zelf, maar ik denk dat er zeker nog winst te behalen valt met de technische aspecten van het voertuig. Deze maatregelen moeten leiden tot minder ongelukken en dus minder slachtoffers op de Europese wegen." Strengere eisen aan de uitlaatgassen verbeteren bovendien het milieu aldus Van de Camp.

Om de industrie meer tijd te geven om aan de nieuwe eisen en verantwoordelijkheden te voldoen is de invoeringsdatum met twee jaar verlengd van 1 januari 2014 naar 1 januari 2016.

Foto: Wim van de Camp

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.