maandag 3 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Afsluiting Zuiderdijk tussen Venhuizen – Hoorn: motoren tijdelijk niet welkom

Lekker bezig! Opnieuw zijn ‘we’ ergens niet meer welkom. En opnieuw hebben ‘we’ er een potje van gemaakt. Volgens de anti-lawaaiclub Overlast Zuiderdijk rijden ‘we’ te hard, maken ‘we’ te veel herrie en gedragen ‘we’ ons naar de andere verkeersdeelnemers op de dijk niet altijd als een heer of dame. Waarom de persoonlijke voornaamwoorden steeds tussen haakjes staan?

Om aan te geven dat niet alle motorrijders hun motor meteen voorzien van een uitlaat die meer herrie maakt. Niet alle motorrijders rijden te hard over een dijkweg. En niet alle motorrijders passeren als dollemannen recreërende fietsers wandelaars. Het gaat Overlast Zuiderdijk vooral om motorrijders die zich van God noch gebod iets aantrekken. En probeer dat kaf maar eens van het koren te scheiden. Dus hebben we allemaal onder deze maatregel te lijden.

Hou nou eens op met dat gekloot aan je motor en hou je aan de regels: je bent mijn hobby aan het verstieren!

Jan Kruithof – MotorNL

De ‘Motorrijder Niet Welkom’-maatregel betreft het mooiste stuk van de dijk langs de voormalige Zuiderzee. De Zuiderdijk (of Waterkeringpad) tussen Venhuizen en Hoorn vice versa is namelijk het enige stuk waar je bovenop de dijk rijdt. Je hebt er dan ook een pracht uitzicht over het Markermeer en de Hoornsche Hop.

De afsluiting is nog wel een proef die duurt van 1 augustus tot 30 september. Daarna volgt er een enquête onder bewoners over de motoroverlast die zij hebben ervaren tijdens de proef. In het najaar wordt dan besloten of de Zuiderdijk van maart tot oktober 2021 en verder definitief wordt afgesloten voor motorverkeer in de weekenden. Tijdens de proef wordt met camera’s gecontroleerd of motorrijders zich wat aantrekken van het tijdelijke weekendverbod. Er wordt dus niet actief gecontroleerd, langs de dijk staan borden die vertellen dat motorrijders echt niet welkom zijn.

Overlast Zuiderdijk is blij met het besluit. Liever had de club gezien dat de proefmaatregel ook geldend was voor doordeweeks en in de avonden. Ook dan gebruiken volgens de club motoren de dijk als racecircuit.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

51 Reacties

  1. Zullen we stoppen met onze collega’s motorrijders de zwarte piet toe te schuiven? Laten we eens kijken naar de willekeur waarmee wegen of weggedeelten gewoon afgesloten kunnen worden door vadertje “staat”. Het is toch van de gekke dat het mogelijk is om bepaalde motorvoertuigen te discrimineren? Krijgen we nu ook wegenbelasting terug? Waar mogen we straks nog wel rijden, alleen nog op vierbaanswegen met 60 km/u?

    • Dit wordt m.i. niet door vadertje staat gedaan maar door gemeenten. Gebeurt met meer dingen; zie bv. hoe Amsterdam landelijkewetgeving aan haar groene laars lapt.

    • Het is toch logisch dat er niet meer gereden mag worden ? Jij ziet waarschijnlijk die overlastmakers niet of wil ze niet zien. Politie moet meer handhaven. Als ik ook langs zo’n dijk woonde was ik het ook zat die hoge toerenmachines en v twinmotoren met open pijpen.

      • ik probeer dit te begrijpen…..maar als iedereen zo reageert, dan zal niemand nog iets mogen doen….vervuilende wandelaars die alles laten rondslingeren…..wielerterroristen die wandelaars storen….rustig wandelen kan ook al niet met luidkeelse kinderen….hondenpoep…..zakkenrollers, enz…..
        Neem de mensen aan die overlast bezorgen en veralgemeen het niet en wees een beetje verdraagzaam en het is dan voor iedereen wat gezelliger…..

    • Waarschijnlijk rij jij ook met open pijpen en verpest je het ook voor de rest.

  2. ben 72 en rijdt motor vanaf m’n 16 e jaar. ik trek mij het idiote gedrag van sommige motorrijders aan, het straalt immers op me af. ik denk dat motorrijders onderdehand een afspiegeling zijn van de samenleving en daarin hebben we mensen die op allerlei terreinen onmaatschappelijk gedrag vertonen. handhaving kan dan een onderdeel van de oplossing zijn, maar waarom dan een “proef” ? camera’s die online kunnen vastleggen kosten toch tegenwoordig een drol en het CJIB doet de rest…

  3. Ik ben zelf motorrijder (brave, stille motor) en begrijp de bewoners wel.
    Rond mijn woonplaats en op vele, mooie wegen bestaat hetzelfde probleem.
    Mijn persoonlijke observatie is dat het met name twee type rijders betreft:
    A: personen op racers, die extreem hard optrekken met hoge touren en met hoge snelheid scheuren..
    B: personen op Harley’s (of Harley-achtige motoren): grote twins met speciale uitlaten, die gigantisch veel dB afgeven wanneer er gas wordt gegeven. Er wordt minder hard gereden, maar met name met volgas opgetrokken, wat als een serie kleine explosies klinkt, en tussen de woningen galmt. Dieren, volwassenen schikken, baby’s huilen van angst.
    Dit zijn niet alleen asociale jongeren, maar asociale types van vaak bovengemiddelde leeftijd (en lichaamsgewicht).
    Ook hun outfit en zithouding geven een signaal af: het is niet onwetendheid, maar juist een wens om een intimiderend indruk te maken; net zoals motor-bendes als H.A. het bewust doen.
    Misschien in het dagelijkse leven grijze muizen, die dan bewust asociaal hun alter-ego cultiveren op mooie zomerse dagen in de week-ends….?
    Er zijn ook vele andere rijder-types, en de meeste geven geen overlast. Zoals meestal zijn het een minderheid, die het voor de meerderheid verpest.
    Maar wat maakt dat uit voor de mensen, die er last van hebben? Niets, en terecht.

    Mijn voorstel: omdat het een bewuste keus moet zijn van de herriemakers, helpt voorlichting en samen thee drinken niet. Wetgeving moet strenger voor motoren vwb geluids-emissie, zodat ook het geluid bij volgas meetelt, want dat is nu duidelijk niet het geval. En de handhaving ervan: gewoon inbeslagneming van motor indien geluidsemissie te hoog is.

  4. het word net als andere plekken in Nederland een zogenaamde test om daarna toch de weg/route definitief afsluiten voor motor rijders maar wel toegestaan voor herrie en stinkende tractoren (niet perse landbouw), jammer de rustig rijdende motor is ook gestraft. En passant door omstandigheden heb ik al meer dan 1 jaar niet kunnen rijden en dit jaar zit het ook niet in, straks kan ik mijn motor (Honda shadow 500c van 1986) naar de sloop brengen.

  5. Jammer, dat collega motorrijders niet beseffen dat zij door het rijden met open pijpen en hoge snelheid er voor zorgen dat zij hun hobby en die van vele anderen steeds verder om zeep helpen.

    • Rij deze dijk regelmatig met de fiets als ook op de motorfiets.
      Wordt zeer regelmatig met forse snelheden ingehaald door (luidruchtige) automobielen !
      Vreemd dat deze weggebruikers niet worden genoemd.

  6. Snelheidsmeting en decibelmeting (zoals handhaving in frankrijk) met gekoppelde fikse bekeuring !!! Ik denk dat het kaf dan snel van het koren gescheiden is!!
    Van echte motorliefhebbers heeft niemand last.
    “Jan Pan”

  7. En weer moet de meerderheid lijden onder het gedrag van de minderheid met blèr-pijpen en a-sociaal rijgedrag. En weer wordt er toegegeven aan een beperkt aantal bewoners die overlast ervaren. En weer zou dit probleem kunnen worden opgelost wanneer er wordt gehandhaafd. Ben bang dat er meer plekken in Nederland gaan volgen. Wanneer worden er wegen afgezet voor wielrenners die zich onverantwoordelijk gedragen en ernstige ongelukken veroorzaken?

    • Ik woon op 2 km afstand van de bewuste dijk. Maar ook ik hoor motoren met hoge snelheid en veel herrie over de dijk racen. Nu heb ik er niet zo heel veel last van maar ik kan mij voorstellen de aangrenzende bewoners wel. En er is nog iets, er komen regelmatig groepen van rond de 60 motoren over de dijk, de dijk is ook de route naar de diverse strandjes waar gezwommen wordt en waar kinderen op de fiets naar toe gaan en er wandelen en fietsen mensen. Ook bestemmingsverkeer moet over de dijk. Al met al een behoorlijk aantal gebruikers die allemaal veilig gebruik willen maken van de dijk. En over de meeste motoren geen klachten maar met grote groepen of scheurende motoren word het er niet erg veilig op.

  8. Onbegrijpelijk dat de Politie niet een aantal weekeinden gewoon controleert. Teveel lawaai? Te hard rijden? Gewoon een hele dikke prent of motor een week of wat in beslag nemen tot de OvJ uitspraak doet oid.
    Dat zal de rotte appels leren zich te gedragen en het niet te verpesten voor de motorrijders die zich wel weten te gedragen.
    Ik denk dat een paar weekeinden surveillance wonderen verricht, en anders in ieder geval de staatskas spekt.

  9. Schandalig dat politie blijkbaar niet in staat is te handhaven tegen motorrijders die zich misdragen. De trend om wegen dan maar af te sluiten voor alle motorrijders is een blijk van onkunde en treft heel veel mensen die zich wel aan de regels houden.

    Naast dat kleine groepje aso’s dat teveel herrie maakt en veel te hard rijdt verpest de gemeente het nu ook voor de rest. Langzamerhand lijkt het er steeds meer op dat we in een intolerant kloteland wonen…

    • De vraag is waarom er niet gehandhaafd wordt terwijl er toch goed boetegeld geïnd kan worden, maar waarom wegen afsluiten (wat niets oplevert) kennelijk interessanter is.

  10. Jammer dat sommige “motor coureurs” zich zo met snelheid en herrie moeten laten gelden. Vorig weekend nog heerlijk getoerd om mijn gemakkie op dit deel van de dijk.

  11. Mag ik het nog sterker vertellen, als zeer ervaren motorrijder heb ik ook een grote hekel aan grote boverlast veroorzakers die om onduidelijke redenen dit soort accessoires monteren. En sterker nog, er klaarblijkelijk
    in zeer grote getale mee rond kunnen rijden gezien alle weerstand uit de samenleving.

    De vraag is echter, zoals vaker, zijn we niet bezig met de verkeerde aanpak door alweer nieuwe regels uit te vaardigen, terwijl de oude niet eens gehandhaafd (kunnen) worden. Zo te horen is daar nog een hoop werk te doen! Of waren de oude regels onzinnig en nergens op gebaseerd?

    Dan hebben we nog het onderdeel afsluiting, waar tegenwoordig veelvuldig naar gegrepen wordt zodra de overlast grenzen overschrijdt in de buurt van vliegvelden, badplaatsen, mooie routes etc.

    Het lijkt me de moeite om hier eens een discussie over op te zetten. Nederlandse inwoners en belastingbetalers hebben toch rechten om wegen te gebruiken, op basis waarvan kunnen dan wegen totaal afgesloten worden – ook zonder enige vooraankondiging- waardoor er vb geen enkele motor meer langs kan. Persoonlijk heb ik de nodige problemen gehad met het bezoeken van mijn zieke moeder en boodschappen doen. We leven in een steeds drukker wordende samenleving en de vraag rijst of de regelgeving nog wel voldoet en of we op een aantal terreinen eens wat met de consequentie moeten gaan doen. Bij een toegangsverbod voor iedereen behalve de inwoners vraag ik mij af wie daar voordeel bij heeft en wat de motivatie kan zijn.

    Maar laten we het simpel houden en beginnen met het handhaven op uitlaten met teveel geluid,
    dan zijn we allemaal al een klein stapje verder!

    • Er zijn er al een paar meer, hoor, bv. de Lekdijk in de Lopikerwaard. Daar is het gedonder begonnen. Posbank bij Arnhem is ook een kritieke plek waar veel over te doen is.

  12. Zo worden de goede gediscrimineerd ,en dat mag niet moeten ze maar hand haven
    We betalen toch wegen belasting .

  13. Tja… Gek hè? Ik rij graag met mijn vrouw achterop de dijken langs lek en Nederrijn uit. Tussendoor stoppen wij wel eens om op een bankje over het water te kunnen kijken. En ja hoor daar komen de idioten met een demperloze motoren blerend langs. Zo hoog mogelijk in toeren rijdend. Vlak langs alles en iedereen scheurend. DANK JE WEL ASOCIALE “MOTORVRIENDEN “. O ja…… Ik rij al 50 jaar motor.

  14. Dit is te belachelijk voor woorden.
    Onze overheid stelt allerlei eisen en wetten op en men verrekt het om te handhaven.
    Grote politie-controle’s kunnen ze wel houden, want dat levert veel geld op voor de kas.
    Maar een agent een dag op de dijk zetten om gewoon zijn werk te doen en handhaven dat is te duur en zoals altijd geen capaciteit.
    Nee, voor het gemak sluiten we maar wegen al voor bepaalde gebruikers ook al houdt het overgrote deel zich aan de regels. Zo gaat al jaren in Nederland, het overgrote deel van de bevolking krijgt beperkingen op gezadeld door een kleine groep die overal misbruik van maakt.
    Wanneer gaan we weer gewoon wetten en regels toepassen en misbruikers aanpakken en ophouden met dat gedoog beleid.
    Nederland een sociaal land, al heel lang niet meer voor de grote meerderheid die alle beperkingen krijgen op gelegd.

  15. Dat krijg je in een land waar, door de politie, niets gehandhaafd wordt. Een grof schandaal dat door onze collega’s ‘motorrijders’, lees: straatracers en kabaalcruisers veroorzaakt wordt. Het wordt hoog tijd dat aftermarketuitlaten definitief verboden worden en dat de politie eens gaat handhaven. We betalen er tenslotte belasting voor.

  16. Sterk staaltje discriminatie . Op eens iedereen uitsluiten . Ik rijdt een r 1100 rs volkomen standaard . veroorzaak ik dan overlast ??? Wat te denken van de tractoren ? die veroorzaken meer geluid.
    dan tien motoren in . Wel eens met het bannen van alle motoren die niet aan de geluidskeuringen voldoen.
    Las onlangs dat in enige landen de door de overheid door politie gebruikte motoren ook niet aan die normen voldeden .

  17. Wees nou eens duidelijk. Gaat het om een algeheel verbod of een weekend verbod?
    Als je alles verbied en er dan een enquête op los laat is er natuurlijk geen overlast.
    Handhaven op te harde uitlaat geluiden steun ik op, alle plekken ook in de steden en dorpen. (APK?)
    Stoer rijden heeft niets met hard geluid te maken.

  18. Zelf motorrijder vanaf mijn 18e, nu 57 dus aan de liefde voor motoren ontbreekt het me beslist niet! Ik woon in Hoorn, niet te ver van de afrit van de dijk. Kan het me best voorstellen dat dit stuk afgesloten word. Als ik in de tuin zit heb ik echt af en toe het idee naast Assen te wonen. En je hoort natuurlijk ook wel dat het flink harder gaat dan de toegestane 60/80.

  19. Ik denk dat handhaven op geluid en snelheid beter werk dan dit elke verandering aan een standaard gekeurde motor is immers verboden dus niet zo moeilijk toch en dan hebben alle goedwillende motor rijders hier geen nadeel van

  20. Het wordt tijd dat ze gaan handhaven dan is het zo over en kunnen we weer overal lekker rijden hier wordt je toch kotsmisselijk van

  21. Dit mag niet de oplossing zijn!! Helaas kan de overheid blijkbaar niet handhaven. Maar wat de overheid wel kan is zo snel mogelijk de verplichte MPK (Motor Periodieke Keuring) invoeren, en dan wel vanaf één jaar oud inclusief km-registratie! Bij verlopen van de MPK gelijk een aanslag net als voor de wegenbelasting. Dit kan de RDW vrij eenvoudig invoeren. Goed voor de motorzaken, goed om fraude tegen te gaan en goed voor de motorrijders die zich wel aan de regels houden.

    • En weer zijn de goede motorrijders (die netje met hun motor omgaan) hier weer de dupe van. Een uitlaat is in een half uurtje makkelijk te vervangen en er dus op zo opgezet voor de MPK en nadien er weer afgehaald. Gewoon handhaven !

  22. Beleidsmakers in de Eifel en het Heuvelland en nu ook hier begrijpen niks van motorrijden. Ik zie ook veel mensen hier die volgens mij verkeerde conclusies trekken omtrent geluidsoverlast van motoren. De meeste motoren -ook die met luide pijpen- maken helemaal niet zoveel herrie als je er normaal mee rijdt. Ze kunnen wel veel herrie produceren en dat heeft te meer te maken met rijgedrag dan de uitlaat zelf.

    Voordat deze regio’s zich in de voeten schieten door flinke boetes uit te delen voor te luide motoren en er dadelijk geen enkele motorrijder meer komt, zouden ze het misschien eens met borden of voorlichting kunnen proberen. Of misschien wel een of ander systeem. Investeren in een (smiley) systeem voor geluid zou ook mogelijk werken en waarom niet? Flinke investering? Maar er wordt ook flink verdient aan de motorrijder!

    Als ik over de Eifel en het Heuvelland ging dan probeerde ik zoiets eerst, want het kan een dure grap worden als je zulke maatregelen neemt en motorrijders gaat weren. De Eifel weet dit ook wel en daarom willen ze hulp van het Heuvelland. Ze zien de bui al hangen. Als zij strenger worden dan gaat iedereen naar het Heuvelland. Maar ook dan zijn ze er nog niet, want veel motorrijders hebben er geen moeite mee om een paar (flink wat, we zijn toch lekker onderweg) kilometer door te rijden naar een gebied waar je minder goed hoeft op te letten. België wordt steeds aantrekkelijker, maar Luxemburg is ook voor veel NL’ers te doen.

    Men vergeet ook dat de meeste motorrijders toch liever ergens toeren waar ze niet op hun tenen hoeven te lopen. Zeker als ze twijfelen over de DB grens of andere zaken. Ook mensen die over het algemeen gewoon rustig rijden hebben toch een “big brother” gevoel en zeker als de boetes hoog zijn dan komen ze er liever niet. Dan maar geen bochten walhalla! Deze alinea moeten ze zich in de oren knopen, want daar draait het allemaal om.

    Als ik nu bijvoorbeeld tegen vrienden voorstel om in de Eifel te gaan rijden: dan hoor ik ze al zeggen: het wordt er steeds minder leuk, je moet heel goed op je snelheid letten, want als je een keer iets te snel rijdt kun je door het vele controleren zomaar op de bon worden geslingerd. Het is ook altijd raden hoe absurd hoog een boete kan zijn. Je kunt er nergens iets over vinden. Boetes zijn namelijk vastgelegd in APV’tjes, waarover je amper iets kunt vinden. Zeker niet in het Nederlands.

    Nu hoor ik mensen al zeggen, ja dan moet je je maar aan de snelheid houden, vriend!

    Maar zo werkt het niet in de praktijk: iedereen weet dat je al snel -daar waar dat kan- een kilometertje of 20 te snel rijdt en aangezien er in de Eifel enorm veel gecontroleerd wordt is er ook nog een grote kans dat je gepakt wordt.

    De boete bij 20 kilometer te hard is ca. 30 euro, weet ik uit eigen ervaring (2018). Het is bij deze lage overtreding geen hoog bedrag (want dat kan bij zeer hoge snelheidsovertredingen astronomisch hoog zijn in de Eifel), maar ik eet er liever een dikke steak van dan dat ik de Duitse staat spek. Ik kom al geld brengen en dan moeten ze me ook nog beboeten voor zoiets kleins?!

    Over mijn boete ervaring in de Eifel: Terwijl de desbetreffende agent ons de beelden laat zien vanuit de linker bagagekoffer zegt hij: “Ik zat toevallig achter jullie en jullie reden toch iets te hard en dan moet ik een boete geven, maar eigenlijk ben ik op jacht naar snelheidsduivels” Waarop ik een beetje geagiteerd reageer: “Dat begrijp ik, maar hier maak je geen vrienden mee. Volgende keer ga ik gewoon ergens anders toeren”. Ik dacht bij mezelf je hoeft die boete helemaal niet te geven. Je zal het wel vanuit je “korrekturkulturgefühl” doen. Ik was wel enorm blij dat het maar 30 euro was in plaats van 300 euro, want je weet nooit in de Eifel. Dat maakt het ook zo minder prettig op dat gebied. Zeker omdat ook de pakkans zo hoog is.

    We zijn sindsdien ook niet meer geweest. Het is gewoon van de zotte dat ze zo streng zijn. Pak gewoon de mafketels die als mafketels rijden aan en laat ons potverdomme met rust. Daarnaast heb ik geen zin om constant -vooral in bochten- op te letten dat ik mijn banden niet kapot rijd. Er zijn veel rancuneuze bewoners die spijkers, schroeven en wat niet overal rond strooien. Als je mij niet wil: “dan niet, dan kom ik niet”! Voer anders campagne dan weten we dat we geen cent meer hoeven te brengen naar jullie! Waar gaan jullie dan van leven? Van bomenteelt?

    Dit is uiteraard mijn persoonlijke en rancu.. mening, maar ik rijd nu liever ergens anders, waaronder Luxemburg.

    Uiteindelijk komt het erop neer dan er een gouden middenweg gekozen moet worden en anders zou ik België adviseren om binnen hun mooie landschappen, meer en betere wegen aan te leggen. Leg ze meteen daar aan waar mensen er het minst last van hebben. Die wegen betalen zich vanzelf terug als er genoeg geschikte accommodaties down de road zijn. Maak van je land een motorvriendelijk land en verdien! Andere landen willen nog onvriendelijker worden ten opzichte van de motorliefhebber, terwijl ze wel willen blijven eten van de motorrijder! Dit strookt volgens mij niet.

  23. In een stilte gebied wonen is prachtig natuurlijk en wij motorrijders koesteren zoiets ook ,maar voorts is het Uitgaan van dreigement en bovendien verboden om wapens te bezitten, zie citaat uit gesprekken bewoners verteld een luchtbuks te pakken in artikel van NHNieuws?
    De Zuiderdijk bevindt zich in een door de provincie aangewezen stiltegebied, maar daar is volgens de bewoners dus weinig van te merken “Mijn buurman liep naar buiten en zei: ‘Ik pak mijn luchtbuks’ Dat is niet omdat mijn buurman geestelijk gestoord is, maar omdat wij tot waanzin gedreven worden”, aldus Jantine Leeflang aktiegroep Zuiderdijk. Staat in geen verhouding tot dit artikel en benoemd volgens anti-lawaaiclub Overlast Zuiderdijk rijden ‘we’ te hard, maken ‘we’ te veel herrie en gedragen ‘we’ ons naar de andere verkeersdeelnemers op de dijk niet altijd als een heer of dame. ?Nee een dame, heer, zijn dat doe je vervolgens wel om met luchtbuks motorrijders maar te gaan beschieten? Excuus aanbieden aan de motorrijders en clubs?
    Motorrijders genieten ook van stilte gebieden maar liever niet van rijden door schiet terrein!

  24. Wat een brave jongens hier in de reacties, typisch dat iedereen spontaan omgetoverd is tot de ideale schoonzoon zodra er motorrijders te kakken worden gezet omwille van hun gedrag en lawaai.

  25. Dit is ook gewoon pure discriminatie.
    Er kan niks meer en er mag niks meer in dit pussy land

  26. De mogelijke overlast van motoren zit ook voor een groot deel tussen de oren van de mensen.
    Het is evident dat een motorfiets met verbrandings motor geluid maakt en we kunnen daar zelf iets aan doen dat het enigzins beschaafd blijft.
    Het wordt nu ook de hoogste tijd dat wij allemaal opnames insturen van rijders waaruit we mogen vaststellen dat de dames en heren (race)fietsers een veel grotere elende veroorzaken dan wordt gedacht. Ook zijn wij de belasting betaler om te mogen rijden op nederlands wegen maar ook om de klagers mooie wegen te bezorgen dan mogen die ook wat meer dimmen en zich vooral aan verkeers regels houden wat ook voor voet gangers geldt. kortom laten we dat onder de aandacht brengen dan heeft iedereen plek en onze geluids overlast kan minder, Ik rijd een fjr1300 en moet vaak oppassen dat ze me horen aankomen behalve natuurlijk als we naar de 5000 toeren gaan, maar dat is op de autosnelwegen. Met vriendelijke groet
    Hermann

  27. Aan de ene kant vind ik dat er wel iets over te zeggen valt, omdat er helaas ook veel gescheurd wordt met open race dempers, aan de andere kant voel ik ook een vorm van recalcitrantie in me opkomen. Ik ben weggebruiker, betaal daar wegenbelasting voor en rij met een standaard en officieel goedgekeurde motor, en wil gewoon blijven rijden waar ik rijden wil. Niet als een achterlijke, maar op een manier die niet iedereen de gordijnen in jaagt.

    Wat mij betreft zou er een verbod op de verkoop en gebruik van race dempers moeten worden ingevoerd, dan heb je al een slag geslagen, met controle en handhaving, dan kan daar niet meer over gezeurd worden. En rij je 180 waar je 60 mag je wat mij betreft verbannen worden naar een circuit, kijken of je daar dan echt hard durft te gaan.

    Maar wegen afsluiten voor motoren gaat mij te ver. En andere goedwillende motorrijders ook. Het verbod op de Lekdijk wordt nu al massaal genegeerd, laat staan als er meer wegen afgesloten zouden worden voor motorrijders, dan ontstaat anarchie. Daar schieten we niet niets mee op maar het is wel begrijpelijk.

  28. gewoon met regelmaat een motoragent laten patrouilleren, dat is alles en niet zo hysterisch lopen doen, we betalen allemaal genoeg belastingen en we moeten gewoon overal mogen rijden met wat dan ook

  29. “ze” moeten eens stoppen `met zeuren en een ieder zijn plezier gunnen , vanwaar toch het onderscheid dat men telkens weer maakt .
    met motorrijders wordt alles op een bult geveegt en zijn we allemaal de dupe van een paar notoire overlastgevers , als ik het zelfde punt maak bij mensen ben ik een racist .

  30. En zo blijft er steeds minder leuks over, maar ik begrijp de actie heel goed.
    Nederland is een klein land, met relatief veel mensen, die allemaal willen wonen en recreëren. En dat is ook ieders goed recht. Ik heb me vaak betrapt op de gedachte: “je zal hier maar wonen” als er weer het zoveelste treintje motoren, wielrenners, auto’s over een dijkje rijdt. En ja, soms reed ik zelf ook in zo’n treintje.
    Aan de andere kant, ik woon ook aan een dijkje. Zonder motoren en auto’s, want er is alleen een fietspad. En inderdaad, in het weekend met horden wielrenners.

    Herriemakers heb ik nooit begrepen. En ook niet waarom je zo nodig fietsers de berm in moet drukken. Omdat het anders niet opschiet, op zo’n dijk? Ja, maar waarom rij je dan niet gewoon op een provinciale weg, als je op wil schieten. Als je wat rustiger rijdt zie je veel meer.

    Uiteindelijk komt het altijd weer neer op geven en nemen. Elkaar de ruimte en de rust gunnen, maar ook de lolletjes. En misschien moet je net iets vaker geven, dan nemen om het voor iedereen leuk te houden.

    Even over de techniek. In Duitsland wordt er al gewerkt met camera’s die herrie detecteren en het lijkt mij ook niet al te moeilijk om de snelheid wat beter te controleren. Of zou het misschien ook kunnen helpen als we elkaar wat vaker durven aan te spreken? Al is het maar binnen vriendengroepen. Dat is pas echt stoer en ik weet niet of ik het zelf wel durf.

    Voorlopig is er weer een weg gesloten voor mij en mijn motorrijdende echtgenote.

    • Nederland word te vol en er is altijd wel iemand last heeft van iemand anders, door alles te verbieden worden wij gewoon een controle staat in plaats van een vrij land. Nog even en er mag helemaal niets meer behalve in de maat mee lopen.

  31. Vind het beleid inderdaad met twee maten meten.
    Wat doen ze met motoren Een paar met teveel kabaal en hupsakee de hele weg afgesloten, mooi makkelijk kost het minste.

    Ik denk dat ze dat met automobilisten ook maar moeten doen, een niet deugdelijke auto op de A2 of met een zelf gemaakte uitlaat, en hop gewoon voor alle automobilisten de A2 dicht, ze doen het voor motorrijders ook.

    Wat kan dat niet? Wat is het verschil dan, ah die slingerweggetjes zijn “toeristische routes” voor plezier.
    Hoeveel auto’s denk je dat er voor hun plezier op de A2 rijden dan (ff shoppen in Utrecht of Amsterdam of bezoekje naar vrienden, of gewoon zomaar op zondag fijn een stukje rijden), ik denk de meerderheid.

    De manier waarop deze herrie schoppende motorrijders over een kam geschoren worden, is een absurde oplossing en niet acceptabel, wellicht dat Knmw wat meer slagkracht heeft en met gemeenten in gesprek gaat om hier afspraken over te maken, en ja degenen die menen de regels te overtreden door lawaai en snelheid gaan op de bon en een wok op de fiets, denk dat de lol van een dure open pijp er dan snel vanaf is.

  32. Dat de politie onderhand maar eens wat gaat doen voor hun geld n.l. handhaven.Je moet niet iedereen over een kam scheren. Dit is pure discriminatie.Dat mag ook niet volgens de wet

  33. Ik vindt dit schaamteloos ik hou mij aan alle verkeersregels als motor rijder, ik betaal wegenbelasting en heb net zo veel recht Heb als ieder ander . Dit is een taak van en voor de politie. Bij een niet gekeurde uitlaat dan ter plekke inbeslagname. Dat is een goede afdoende maatregel.

  34. Wellicht dat de sterke arm der wet eens gaat handhaven. Typisch een Nederlandse oplossing. Een hele groep uitsluiten i.p.v. de overlastgevers aanpakken. Sneu ….!

  35. Jammer dat de beheerder van de dijk gevolg geeft aan de klachten van de aanwonenden, het is in het weekend bij mooi weer wel eens erg druk op deze mooie dijk waar 60 KM de Max is. De verschillende gebruikers als wielrenners, senioren op Ebike, Wandelaars met of zonder kinderen en jeugdige automobilisten welke Max Verstappen na doen en ook groepjes motorrijders het vraagt allemaal om begrip en ruimte! Jammer is dat de aanwonenden boter op hun hoofd hebben, als zij de kinderen naar school brengen of ophalen rijden ze blij sneller dan 60 KM en passeren je op de fiets rakelings en dan noem ik ook even de bezorgdiensten welke door dit landelijke gebied scheuren om dezelfde aanwonenden van levensmiddel en andere spullen te voorzien. Doe lekker wat je uitkomt en blijf vooral bestellen bij AH, Deen, Cool Blue, BOL e.a.

  36. Misschien wordt het tijd dat de handel deze uitlaten niet meer verkoopt, anders kunnen ze straks helemaal niets meer verkopen omdat alle wegen afgesloten zijn. Er moeten nog een hoop huizen gebouwd worden dus blijft er minder open gebied over. Ik rij pas 45 jaar en heb Nederland flink zien veranderen in een volgebouwd land, dus motorrijders denk goed na of je wilt blijven genieten van onze mooie hobby. Dit geldt overigens ook voor de mooie toer wegen in het buitenland, er wordt steeds meer afgesloten.

  37. Begrijp ik uit de laatste alinea goed dat de afsluiting alleen voor doordeweekse dagen en dan nog alleen overdag geldt?
    Daarnaast is mij niet duidelijk of het wettelijk geregeld is. (Kan er wel bekeurd worden?)

    PS: Ook ik ben die lawaaimotoren meer dan zat. Inpikken voor een maand of 3 net zoals vroeger met je brommertje.

Reacties zijn gesloten.