Akoestische camera’s: hoe detecteren die de herriemakers?

Al eerder schreven we over zogenaamde geluidscamera’s en de test waarover ze in Groot-Brittannië discussiëren. Daarop ontvingen we de vraag hoe zo’n akoestische camera bepaalt wie nou de veroorzaker is van geluidsoverlast. Lastige vraag. Je zou eerst moeten weten hoe zo’n akoestische camera eruit ziet.

MoreBikes heeft onlangs foto’s gepubliceerd van een al bestaand systeem. Medusa bestaat uit een vijftal microfoons. Een centraal opgestelde, grote microfoon ontvangt rondom geluid. Vier kleinere, meer puntige kunnen het geluid lokaliseren. Ze staan op 90° ten opzichte van elkaar en zijn allemaal schuin op de weg gericht. De grootste microfoon hangt verticaal naar beneden.

Bekeuring voor te veel geluid

Alle microfoons ontvangen verkeersgeluid. Dat wordt waarschijnlijk gecombineerd en met elkaar vergeleken. De richting van het voertuig wordt achterhaald door het volume te volgen tot het sterkste punt in de halo van de microfoons valt. Zodra de geluidslimiet wordt overschreden, maakt een camera een foto en ontvang je dagen later een blauwpaarse enveloppe uit Leeuwarden.

Gedurfde ideeën van de overheid roepen meestal meer vragen op dan antwoorden. Dus is enige verduidelijking wel zo rechtvaardig als verkeersdeelnemers een nieuwe verkeersboete wordt gepresenteerd onder het mom van ‘overlast’. Waarschijnlijk hebben we over dit onderwerp het laatste woord nog niet geschreven.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.