Alles wat je moet weten over E10-benzine

Eerder deze week kwam het, voor sommigen, treurige bericht dat met de doorvoering van E10-benzine er ook beduidend minder Competition102-verkooppunten overblijven. We scheiden nu het kaf van het koren over de invoering van de E10-benzine vanaf 1 oktober aanstaande.

Laten we beginnen met duiden; benzine met maximaal 5% bio-ethanol verdwijnt niet. Wel is het zo dat Den Haag bepaald heeft dat tankstations, die twee of meer voorraadtanks benzine hebben liggen op hun station, in ieder geval E10-benzine moeten voeren – bij de helft van de beschikbare pompen. Dat wil zeggen dat E10 bij die pompstations voor handen móét zijn.

Als ze de tankruimte ervoor over hebben, staat het pomphouders vrij daarnaast nog gewoon E5-benzine te blijven verkopen. Kleinere tankstations zijn om die reden dan ook vrijgesteld van het verplicht aanbieden van E10. Dus tankte je eerder ook al bij de kleine pomp om de hoek? Voor jou verandert er niet veel.

Risico’s?

Het tanken van benzine met bijgemengde ethanol is niet geheel zonder risico. Natuurlijk scheelt het dat maximaal vijf (E5) of maximaal tien (E10) procent van je peut niet uit fossiele brandstoffen bestaat in de uitstoot – het is dus beter voor het milieu. Alleen is dat niet per se beter voor jou.

Om te beginnen is de bio-ethanol een prima ontvetter. Delen in je brandstofsysteem en motorblok die gebaat zijn bij een vettig laagje worden er dus niet vrolijk van. De oplossende werking is vervolgens funest voor allerhande kunststoffen en synthetische rubber delen die in aanraking komen met de bio-ethanol. Weekmakers houden plastic delen, keerringen en slangetjes soepel en dus dicht – lekvrij. Bio-ethanol gaat de strijd aan met die weekmakers en zodoende liggen op termijn lekkages op de loer.

Een ander bijkomend nadeel is de hygroscopische werking van de bio-ethanol. Hygroscopisch wil zeggen dat het vocht aantrekt – remvloeistof is bijvoorbeeld ook hygroscopisch. Zet je je motorfiets voor langere tijd weg, zoals in de winter, vermijdt dan dus benzine met ethanol als het even kan. Roest en bijvoorbeeld corrosie van aluminium delen is logischerwijs niet voordelig voor de staat van je motorfiets.

Dan zit er nog een scheikundig kantje aan de hygroscopische werking van ethanol. Als de bio-ethanol zich namelijk volgezogen heeft met water, wordt het zwaarder dan de benzine. Dus scheidt het bio-ethanol deel zich van de benzine waar het doorheen gemengd was. De benzine komt dan bovenop de pure ethanol te drijven. Met de ethanol onderin de tank, wordt dat als eerste aangezogen door de brandstofpomp. Ethanol – volgezogen met vocht of niet – verbrandt sowieso moeiteloos, dus je motorfiets zal er wel op starten. Nadeel is wel dat ethanol veel heter brandt. Alleen heeft E10-benzine op zijn hoogst tien procent bio-ethanol, gemengd met Euro 95 of Euro 98. Dat koelt de verbranding. De inmiddels geschifte en onderin je tank gezakte bio-ethanol is puur en ontbeert die koelende werking van de Euro-benzine. Als je motor al niet meer in topstaat is, kan die beduidend hetere verbranding schade aanrichten in je motorblok.

Tank je toch E10-benzine – per ongeluk of omdat het niet anders kan – niet gevreesd! Het kan niet direct kwaad. Sowieso kan het bij het overgrote deel van de moderne motoren geen kwaad; die zijn namelijk voorbereid op E10. Naar alle waarschijnlijkheid zit er naast je tankdop een mooie sticker op je tank die vertelt of het oké is E10 in het gat te gooien. Anders staat het sowieso in de gebruikershandleiding van je motorfiets.

Zekere voor het onzekere?

Mocht je nou niet zeker weten of jouw motorfiets geschikt is voor E10 of niet, dan zijn daar inmiddels lijstjes te over voor. Zo heb E10Check.nl, maar ook onze zuiderburen van de FEBIAC hebben een indrukwekkende database opgebouwd. Kwestie van wat gegevens inkloppen en je weet waar je staat.

Laat je niet bang maken. Je motorfiets zal echt niet van de eerste de beste druppel E10-benzine voor je ogen verdampen of in vlammen opgaan, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. In Duitsland, en andere landen om ons heen, stroomt de E10 Euro 95 al een tijdje uit de pomp en daar zijn weinig grote problemen gebleken. Als je gewoon weet waar je op moet letten, is er niks aan de hand.

En je helpt tegelijkertijd het milieu een handje. Mooi toch?

Foto: Lukas Kreibig / ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.