Ethanol-loze Competition102-benzine verdwijnt (bijna)

Nog een week tot op 1 oktober de laatste druppels Euro95 E5 het eind van het spuitpistool bij het tankstation bereiken. Met de overstap naar E10-benzine, verdwijnt ook de volledig ethanol-loze 102-benzine. Of ja, bijna dan.

In Den Haag is de knoop doorgehakt; E10 is het nieuwe zwart. Per 1 oktober 2019 mogen benzinepompen alleen nog brandstof met minimaal 7,5 procent en maximaal 10 procent bio-ethanol verkopen. Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld en mogen nog wel E5 tappen.

Kind van de rekening van die overstap is de Competition102-benzine. Dat verdwijnt namelijk bijna geheel na 1 oktober. Deze ‘performance’ brandstof met een octaangetal van 102 vindt gretig aftrek bij liefhebbers van sportmotoren, maar ook zeker bij de klassiekerrijder. 102-benzine heeft namelijk behalve een hogere klopvastheid geen toegevoegde bio-ethanol.

Lekkages en andere trubbels

Wat oudere motoren zijn niet opgewassen tegen de oplossende werking van de ethanol. Zeker voor motoren die nog carburateurs hebben is het een probleem. Kunststofafdichtingen en bepaalde rubberen delen kunnen door de ethanol uitharden of zelfs uit elkaar vallen, met mogelijke lekkages en andere trubbels tot gevolg.

Competition102 was daardoor het laatste toevluchtsoord voor de motorrijder die niet alleen meer vermogen en een betere verbranding wilde, maar de inwendige kunststofdelen niet wilde vernachelen. Helaas kost de overstap naar E10 veel tankstations extra ruimte in de opslag. Competition102 is daar nu de dupe van.

Momenteel bieden Esso, Texaco en Firezone verdeeld over het land de ethanol-loze 102-brandstof nog aan. Deze grotere firma’s hebben al aangegeven Competition102 niet langer te voeren na volgende week. Alleen bij de kleinere tankketen TanQyou is het straks voorlopig nog te krijgen. TanQyou zal de benzine met octaangetal 102 niet onder de Competition102-noemer verkopen, maar als Euro 102.

Verkooppunten ethanol-loze 102-benzine na 1 oktober 2019

  • TanQyou Franeker (De Wieken 2)
  • TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)
  • TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)
  • TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)
  • TanQyou Grijpskerk (lageweg 8)
  • TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)
  • TanQyou Ommen (Brink 58)
  • TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)
  • TanQyou Putten (Stationsstraat 44)
  • TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)
  • TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125
  • TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)

Foto: Jarno van Osch / Shot Up Productions

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Ruftuf 26/09/2019 at 18:38

    Van sfeerhaard naar motorfiets. Bio -ethanol en dit om het milieu zogenaamd te sparen maar mijn motor gaat er onder lijden. Vooral de aangroei van bio-ethanol in de carburateur, pomp en leidingen tijdens de winterstalling. Dus tank nog even super 98 en in het voorjaar 1 tikje en draaien. Jammer allemaal en de prijs zal ook wel weer worden opgeschroefd door schaarste als er minder suikerbieten zijn door een slechte zomer.

    Antwoord
  • r van veen 27/09/2019 at 13:36

    Hoe zit het nu? in het ene artikel de bekende E5/E10 argumenten en voor en nadelen in het andere artikel over nul E ofwel 102 benzine het verhaal dat er een wettelijk minimum van 7.5 % gat komen dus zelfs geen 98 E5 meer de verwarring is dus weer compleet

    Antwoord