In de motorwereld circuleren opwindende geruchten over een nieuwe exclusieve uitvoering van Aprilia’s succesvolle RSV4-serie. Volgens recente berichten zou Aprilia werken aan een nieuwe RSV4 X die mogelijk de naam “X GP” zal dragen. De aanduiding “X” is inmiddels een bekende codering voor Aprilia’s meest extreme en geraffineerde modellen, terwijl de toevoeging “GP” suggereert dat de motorfiets technologie zal bevatten die rechtstreeks afkomstig is uit het MotoGP-programma van het merk.
Aprilia RSV4 Factory 1100: Unieke GPS-gestuurde circuittechniek met MotoGP-DNA
Roemrijk verleden: De X-Serie
Aprilia heeft een indrukwekkende traditie opgebouwd met gelimiteerde edities van de RSV4, die stuk voor stuk technologische hoogstandjes vertegenwoordigen. Deze motorfietsen zijn direct geïnspireerd door de racerij en bieden prestaties die dicht tegen competitieniveau aanliggen. De eerste in deze reeks was de RSV4 Limited Edition uit 2019, waarvan slechts tien exemplaren werden geproduceerd om het tienjarig bestaan van de RSV4 te vieren. Deze motorfiets was uitgerust met een 999,6 cc V4-motor die 225 pk leverde, en woog slechts 165 kg (drooggewicht).

In 2022 volgde de RSV4 X Trenta, een eerbetoon aan Max Biaggi’s eerste wereldtitel met Aprilia. Deze motorfiets beschikte over een 1099 cc V4-motor die 230 pk produceerde bij 13.500 tpm en 131 Nm koppel bij 11.000 tpm. Met een drooggewicht van 166 kg profiteerde de X Trenta van MotoGP-afgeleide aerodynamica, een SC Project titanium uitlaatsysteem en lichtgewicht Marchesini M7R GENESI magnesium wielen.

De meest recente creatie was de RSV4 X ex3ma uit 2023, die het summum van Aprilia’s technologie voor straatgebruik vertegenwoordigde. Met dezelfde motorspecificaties als de X Trenta maar nog lichter: 165 kg. Daarmee onderscheidde deze uitvoering zich door geavanceerde aerodynamica met ground-effect, een vleugel afgeleid van de MotoGP, een Sprint Filter luchtfilter, en premium componenten zoals Öhlins-vering en Brembo GP4 MS remklauwen met Z04-remblokken.

Wat kunnen we verwachten van de Aprilia RSV4 X GP?
Hoewel de officiële specificaties nog niet zijn vrijgegeven, is het aannemelijk dat de RSV4 X GP voortbouwt op het fundament van zijn voorgangers met significante verbeteringen. De V4-motor zal waarschijnlijk nog krachtiger zijn dan de huidige 230 pk-versie, mogelijk ondersteund door een geavanceerde Magneti Marelli ECU voor optimale vermogensafgifte en controle.
Op het gebied van elektronica is het aannemelijk dat de motorfiets zal profiteren van het nieuwste APRC-pakket (Aprilia Performance Ride Control), dat een scala aan rijhulpmiddelen biedt waaronder tractiecontrole (ATC), anti-wheelie (AWC), motorremregeling (AEB) en launch control (ALC). Deze systemen zijn rechtstreeks afgeleid van Aprilia’s ervaringen in de MotoGP.
De aerodynamica vormt vermoedelijk een belangrijk aandachtspunt, met vleugels en andere aerodynamische elementen die zijn ontwikkeld in de windtunnel en verfijnd met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD). Deze elementen zullen naar verwachting een ongekend niveau van downforce genereren, wat de stabiliteit bij hoge snelheden ten goede komt.
Wat betreft materiaalgebruik zal de RSV4 X GP waarschijnlijk uitgebreid gebruikmaken van koolstofvezel en andere ultralichte materialen om het gewicht tot een minimum te beperken, mogelijk zelfs onder de 165 kg van de SV4 X ex3ma.