woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Arc geeft foto vrij van hun frameloze Vector

Het Britse motormerk Arc Motorcycles heeft grote dromen en een kleine beurs. Ondanks een financieel tumultueuze geschiedenis met ’De meest geavanceerde volledig elektrische motorfiets in zijn soort ter wereld’ is Arc in de afgelopen jaren ‘gecrowdfund, geïnvesteerd, onder beheer gesteld en teruggekocht door zijn oprichter.’

Dat zijn heel wat obstakels voor een motorfiets die er zo sexy uitziet. Arc liet onlangs foto’s zien van de motorfiets zonder carrosserie. Het is een verbluffend gezicht, want er viel eigenlijk niet veel af te halen, aangezien het monocoque-frame bijna volledig wordt opgevuld door de grote accu van de motorfiets, met de aandrijving achteraan bevestigd en de achterbrug rechtstreeks verbonden met de behuizing.

De voorste swingarm is zelfs vastgeschroefd aan de voorkant van de accubak. Dus het enige stukje kuip dat verwijderd werd, was de leuke set bovenaan en de bellypan. Dat is alles.

De motorfiets die we op de foto’s zien, lijkt gereed voor productie. ‘Een aantal productie-spec Vectors gaan de komende maanden naar Spanje voor de laatste tests en homologatie,’ zegt Arc-oprichter en CEO Mark Truman in een persbericht. ‘We hebben een zeer gezond orderboek en klanten doorlopen nu al onze nieuwe afbouwruimte in Centraal-Engeland om elke Vector individueel aan te passen, zodat ze allemaal uniek zijn.’

Wij kijken uit naar het eindproduct, hoewel we nog niet weten wat er straks op het prijskaartje staan. Wel weten we dat ‘Arc’s claim op ’s werelds meest geavanceerde elektrische motorfiets’ onderbouwd wordt door een projectie-gebaseerde HUD-helm, die werd ontwikkeld in samenwerking met Hedon. De helm is ook uitgerust met achteruitkijkcamera en spraakbediening. Verder geeft de motorfiets zogenaamde haptische feedback middels vibraties die de rijder waarschuwen voor gevaar.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen