Benelli: nieuwe supersport of supernaked viercilinder?

De China International Motorcycle Trade Expo (CIMA) opent dit weekend haar deuren. Dat is voor Azië een zeer belangrijke motorbeurs. En die is nog belangrijker omdat we in Europa dit jaar zeker geen motorbeurs meer zullen zien.

CIMA is dan ook de locatie die door Benelli is gekozen voor twee zeer belangrijke primeurs, die beide de hoofdrolspelers zijn van plaagstootjes op de Chinese site van het merk uit Pesaro.

Er zijn veel ideeën met betrekking tot het model. Een aantal daarvan pakken we beet. Het zou de SRB 750 kunnen zijn waarover begin deze zomer geruchten over het internet gingen. Het is ook niet uitgesloten dat het een motor is die gereserveerd is voor Azië of meer specifiek voor China. Die is dan minder interessant voor Europa. Maar het zou ook heel goed de door Benelli zelf bevestigde TRK 800 kunnen zijn. En dat is natuurlijk wel een motor die we graag in Nederland zien verschijnen.

Interessanter is het nieuwe blok. Met een slag om de arm: het beeld kan volledig willekeurig zijn en geen relatie hebben met de echte motor. Maar het lijkt een viercilinder.

Ter vergelijking: het oude MV Agusta-blok.

Hoewel er geen indicatie is van de motorcapaciteit, lijkt het blok wel wat op een oude vier-in-lijn van MV Agusta. Maar eerlijk gezegd is dat merkwaardig, gezien de relatie MV/Loncin en Benelli/QJ. Maar goed: het beeld suggereert een blok voor een supersport of grote naked. Dat zou Benelli definitief opstuwen richting het inhoudsniveau van de grote fabrikanten. Het zou het eerste Chinese merk zijn dat met een supersprot/naked en de BJ 1200 het viercilinderdomein zou betreden. En als het nu niet gebeurt, gebeurt het volgend jaar wel. Of het jaar daarop.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?