Stel je voor dat je je motorfiets aftankt met een apparaat dat benzine uit lucht haalt. Het klinkt als sciencefiction, maar een startup in New York lijkt ons dichter bij die toekomst te brengen. Maak kennis met Aircela, een bedrijf dat beweert echte, pomp-klare benzine te kunnen maken met alleen lucht, water en hernieuwbare elektriciteit. Hun koelkastformaat machine vangt CO2 en waterdamp uit de lucht en verandert dit in brandstof met bijna dezelfde chemische en fysieke eigenschappen als benzine. Geen boortorens, geen raffinaderijen, geen fossiele brandstoffen, alleen schone, synthetische brandstof geproduceerd waar je het nodig hebt. En het blok motor van je motorfiets merkt het verschil niet.
Tien tips voor benzine besparing
Geen aanpassingen vereist
Dit is geen alternatieve brandstof die een ECU-update of een bezoek aan de lokale powerbank vereist. De synthetische benzine van Aircela gaat rechtstreeks in je tank en ontbrandt in de cilinders zoals echte benzine, omdat het ook echte benzine is. De makers beweren dat het chemisch identiek is aan conventionele benzine. Het is alleen niet gemaakt van prehistorisch zeeleven. En hier komt de verrassing: hun laatste tests tonen een Anti-Knock Index (AKI) van 90, wat gelijkstaat aan ongeveer RON 95+. Omdat de brandstof op kleine schaal wordt gemaakt met behulp van het methanol-naar-benzine (MTG) proces, kan het team de synthese- en hydrotreatingparameters nauwkeurig afstemmen om specifieke octaangetallen in te stellen. Het resultaat? Een hoog-aromatische ruwe olie die meestal 90 AKI of hoger behaalt, dat vervolgens wordt gehydrotreat en gefilterd, wat resulteert in een eindproduct dat comfortabel in de 90-95 AKI range valt. De experts stellen dat “gemiddelde brandstof rond de 89 tot 90 AKI meet, en premium brandstof rond de 91 tot 94 AKI”.

Eindelijk groene benzine?
We horen veel over elektrische motorfietsen die de planeet gaan redden, maar laten we eerlijk zijn: niet iedereen zit er op te wachten – een claim die ondersteund wordt door de verkoopcijfers van de huidige premium elektrische motoren. Wat Aircela biedt, is een reddingsboei voor degenen onder ons die nog steeds geloven dat benzine een betere optie is dan batterijvermogen. Omdat de brandstof wordt gemaakt met behulp van opgevangen CO2 en hernieuwbare energie, is het effectief koolstofneutraal. Dit geeft je benzine-aangedreven rit een vrijbrief om voort te bestaan in een post-carbon wereld. En omdat het gedecentraliseerd is, zou je theoretisch een van deze apparaten op een afgelegen locatie of in het centrum van Amsterdam kunnen plaatsen en benzine ter plaatse produceren. Zonder tankwagens, pijpleidingen en infrastructuur.
Financiële back-up en grotere plannen
Het Aircela-systeem kan opgeschaald worden voor grootschalige productie. Dit is niet slechts een ecologische droom die in een garage is bedacht. Aircela wordt ondersteund door zwaargewichten zoals Maersk Growth en Ripple mede-oprichter Chris Larsen. Commerciële apparaten worden in de herfst van 2025 verwacht. En als je zo’n apparaat het zou opschalen (en dat is nog steeds de grote ‘als’), zou het het wereldwijde brandstofspel op zijn kop kunnen zetten. Voor motorrijders is het alsof een droom uitkomt: synthetische, schone benzine die werkt in je huidige motorfiets, zonder compromissen. Het zou een fijn alternatief zijn voor elektrisch omdat geen attitudeverandering vereist in de manier waarop we onze brandstof kopen. Als dit systeem zo legitiem is als de makers beweren, zou het de brandstof kunnen zijn waar we op hebben gewacht. De dood van de verbrandingsmotor? Niet zo snel. De toekomst kan nog steeds een rode lijn hebben, maar kan nog steeds naar benzine ruiken.
Bron: Visordown