Beperkt Harley-Davidson activiteiten in India?

Volgens de website ET Auto gaat Harley-Davidson tegen het einde van volgende maand de fabriek in het Indiase Bawal – zuidwestelijk van New Delhi – sluiten. In de fabriek worden de Street 500 en Street 750 gebouwd. Harley-Davidson heeft vanwege coronapandemie die ook India hard raakt te maken met een omzetdaling.

Wanneer de productie in Bawal inderdaad wordt beëindigd, zou dat in overeenstemming zijn met de koerswijziging van de nieuwe CEO Jochen Zeitz. Hij herriep het vorige langetermijnplan More Roads to Harley-Davidson, gedwongen door een voortdurende verkoopdaling. Door een reeks van maatregelen met betrekking tot de bedrijfsstructuur, het bedrijfsmodel en herziening van het modellengamma probeert hij het tij te keren.

Het nieuwe businessplan van Harley-Davidson, The Hardwire , voorziet het modellengamma met 30% te verminderen. Daarnaast wil Harley zich concentreren op de 50 grootste markten – VS, Europa en Azië – waarin het actief is. Om de winstgevendheid te vergroten zou de sluiting van de Indiase plant hiervan een direct gevolg zijn.

De motormarkt in India is erg groot. Er worden meer dan 20 miljoen motoren verkocht per jaar. Slechts 10.000 hiervan zijn van het kaliber waarop wij ook ouden willen rijden. Waarschijnlijk gelooft het nieuwe management dat merken hun aanwezigheid in India zullen veranderen en alleen CBU-modellen (Completely Built Units) zullen leveren. 

Harley-Davidson India wordt sinds de oprichting in 2009 gecontroleerd door het moederbedrijf in Milwaukee. De sluiting van de fabriek in Bawal zou het einde van de lokale productie van de Street 750 kunnen betekenen. In India zag dit model de afgelopen tijd de catalogusprijs al dalen. Dat zou een signaal kunnen zijn dat de geruchten over de sluiting van de fabriek op waarheid berusten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?