woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Bijgewerkt: Benelli Leoncino 500 en Leoncino 500 Trail

De Benelli Leoncino 500 en de Leoncino 500 Trail zijn geüpdatet voor Euro 5. Ook zijn er wat cosmetische details veranderd en is er gekozen voor nieuwe voor- en achtervering. De Trail krijgt spaakwielen en een 19 inch voorwiel. En het leeuwtje op het voorspatbord is zwart.

De kleine, cosmetische veranderingen betreffen de graphics van de tank (inhoud van 12,7 liter) en de panelen onder het zadel. Achter verschenen ook een handgreep aan beide zijden. De Trail kreeg rubberen kniestukken aan beide kanten van de tank zodat de knieën meer grip hebben.

Technisch gezien is de 500cc parallel-twin conform Euro 5 en nog steeds dezelfde. Datwil zeggen: een vloeistofgekoelde twin met acht kleppen met een vermogen van 48 pk (35 kW, geschikt voor beginnende motorrijders) @ 8.500 tpm en een maximumkoppel van 46 Nm @ 6.000 tpm.

Wel zijn de transmissieverhouding veranderd en is er een nieuwe ECU gemonteerd. Ook het uitlaatsysteem is nieuw en uitgerust met een secundaire luchtvoorziening (om de uitstoot bij koude te regelen) en verschillende katalysatoren.

In het chassis zijn de voorvork, een upside down met 50 mm stuurpen, waarvan de veervoorspannig en ingaande demping instelbaar is. De veerweg is 120 mm op de 500 en 135 op de Trail). Van de zijdelings geplaatste achterschokbreker kun je de veervoorspanning regelen, met een handige knop. De veerweg is 28 mm voor de 500 en 138 mm voor de Trail-versie.

Virtueel wandelen door het nieuwe Benelli-museum

Radiale remmen

De Benelli Leoncino 500 heeft 17-inch lichtmetalen velgen (120/70 en 160/60 banden), terwijl de 500 Trail-versie spaakwielen en een 19-inch voorwiel heeft. Beide versies maken gebruik van hetzelfde stalen buizenframe en achterbrug. Het remsysteem bestaat uit een dubbele schijf van 320 mm voor en een enkele schijf achter van 260 mm. De Leoncino 500 heeft radiale voorremklauwen met vier zuigers, terwijl de 500 Trail zwevende voorremklauwen heeft met twee zuigers.

De ronde koplamp heeft led-verlichting in een boogvorm, het instrumentenpaneel heeft een digitaal dashboard en het nieuwe zadel heeft een verbeterd profiel en bekleding. De 500 heeft een zadelhoogte van 815 mm vanaf de grond, oplopend tot 835 mm voor de Trail, die juist de vering van grotere veerwegen heeft en de het voorwiel van 19 inch.

Het gewicht van beide versies is rijklaar 207 kg.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen