Bijna glijpartij

Volledig verblind door de laagstaande zon dook ik afgelopen zondagochtend een lange linkerbocht langs het Uitgeestermeer in. Niet te snel want de koperen ploert benam me zoals gezegd het zicht volledig, maar ook niet te langzaam. Je wilt niet weggekegeld worden door een achteropkomende auto die ook niets ziet, maar stukken harder rijdt. Halverwege de bocht scheen de zon niet meer als een zoeklicht in mijn gezicht en zag ik het wegdek. Het was gedeeltelijk wit.

Bevriezen boven nul
Met samengeknepen billen en zo vloeiend en soepel mogelijk rond ik de bocht. Niets aan de hand, behalve een flink gestegen hartslag. Hoe was dit mogelijk? De thermometer in mijn dashboard gaf twee graden boven nul aan. Als een digitale variant van Willem Wever geeft internet antwoord op al mijn vragen. Ook als de temperatuur van de lucht tot enkele graden boven het vriespunt daalt kan zich op de grond al ijs vormen die aanleiding geeft tot gladheid.

Eerder glad
In mijn geval speelden een paar factoren bij het opgevroren wegdek. De vochtigheid en water op de weg zijn van belang, maar ook de wind en de hoeveelheid warmte in de grond kunnen van grote invloed zijn. Op bruggen en opritten wordt het eerder glad omdat daar geen warmte van de ondergrond wordt aangevoerd. Als de vorst nog in de grond zit, vriest het juist op andere plaatsen van het wegdek eerder.

Thermometer is geen gladheidmeter
De temperatuur van de weg kan sterk afwijken van temperatuur van de lucht en wat het dashboard dus aangeeft. In de avond zijn de wegen vaak warmer dan de lucht. In de vroege ochtend is dat juist andersom en dus gevaarlijk. Pas bij vijf graden of meer mag je eer zeker van zijn dat het wegdek niet bevriest.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.