BMW: actieve aerodynamica op de M1000RR?

Een nieuw patent van BMW, dat vergezelt ging met een reeks behoorlijk generieke tekeningen waaruit je nauwelijks iets van kunt aflezen. De motor heeft zelfs een onwaarschijnlijk boxerblok als basis. Maar de intentie biedt iets meer zekerheid dat het hier gaat om de S1000RR die wordt uitgerust met actieve aerodynamica op voorvork, achterbrug en op beide zijkanten voor en achter. Die actieve aerodynamica wordt aangestuurd door een regeleenheid (16) en is daardoor in staat om de downforce – en dus de aerodynamische drag – in verschillende situaties te vergroten of juist te verkleinen.

Deze techniek kan ook een weg vinden naar de BMW-superbike, waarop volgend seizoen de Nederlander Michael van der Mark plaats gaat nemen. Het regelement van het WorldSBK schrijft immers voor dat actieve aerodynamische oplossingen gebruikt mogen worden als ze in feite identiek zijn aan die van het productiemodel. Het zou perfect zijn voor een special van de S1000RR, een homologatiemodel dus. Ook een opfrisbeurt van de S1000RR moet je niet uitvlakken. Die is ook al weer twee jaar uit.

Gaan we door met dagdromen, zou de techniek ook gebruikt kunnen worden op het speerpunt van 2021 van BMW: de BMW M1000RR. Immers is de naam niet zolang geleden vastgelegd. Nog waarschijnlijk is de actieve aerodynamica één in een reeks van nog meer technologische vernieuwingen die op het S1000RR-platform worden uitgevoerd. Wat dat betreft hebben de technici vast wel eens een hoofdpijnstiller geslikt als tegenwicht voor het vele denkwerk dat in de strijd wordt geworpen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.