vrijdag 13 december 2024

BMW bedenkt wielvanger om betere kreukelzone te creëren

Als je beroepsmatig veel over het internet struint, stuit je soms op opvallende berichten. Zoals deze. BMW ontwikkelt een motor met betere kreukelzone. En het idee is nog simpel ook.

Motoren worden steeds veiliger. Dat komt door de technologie waarmee ze worden voorzien. Tractiecontrole, ABS, radar, bochten ABS, hillclimb, slipperclutch, noem maar op. Maar waar motormerken minder aandacht aan besteden is de berijder. Honda heeft dan wel met airbags geëxperimenteerd, maar het zijn toch vooral de kledingfabrikanten die er voor zorgen dat lijf en leden zo min mogelijk beschadigd raken tijdens een ongeval. BMW komt nu met een idee dat zo eenvoudig en simpel is, dat je je afvraagt waarom het tot 2020 heeft geduurd voor het bedacht werd.

Onderstaande video laat goed zien wat er gebeurt wanneer een motor in de flank van een auto rijdt:

Stuur slaat uit je handen

In veel ongevallen worden motorrijders over het hoofd gezien. Je nadert een voorrangskruising, mindert gas, beweegt wat zodat je koplamp extra opvalt en toch rijdt die auto van links gewoon door. Je knalt met je voorwiel in de flank van de auto. Omdat je toch probeert de auto te ontwijken, zul je de auto niet recht in de flank raken maar meer zijdelings. Het gevolg van de impact is dat het stuur je uit de handen wordt geslagen. En terwijl je richting raamstijl wordt gelanceerd krijg je van overmaat tot ramp ook nog het stuur in je buik.

V-vormig onderdeel

BMW probeert het wegslaan van het stuur te voorkomen door een V-vormig onderdeel achter het voorwiel te monteren. De botsing duwt het voorwiel naar achteren, maar de ‘wielvanger’ voorkomt dat het voorwiel – en dus ook het stuur – naar links of rechts beweegt. Voorwiel en voorvork fungeren als een soort van kreukelzone en absorberen een deel van de impact. Of het idee ook het ei van Columbus is dat vele levens gaat redden valt nog te bezien. Dat hangt sterk van de situatie en snelheid af, maar al zou het er een zijn.

Dat BMW het idee verder ontwikkelt is nog lang niet zeker. We weten wel dat BMW een staat van dienst heeft op het gebied van veiligheidsoplossingen. Denk daarbij aan de C1 motorscooter met zijn dak. Door de ogenschijnlijke eenvoud van de wielvanger kijken wij er niet raar van op dat het ooit toch wordt gebruikt.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen