13 C
Nederland
donderdag 26 mei 2022

Duitsland sluit weg na weg

Betutteling, oprechte bezorgdheid of een mooi excuus om van die lawaaiige motorrijders af te komen? De prachtige stuurweg naar de Hohen Lenscheid in het Sauerland is van april tot en met oktober verboden gebied voor motorrijders omdat er teveel ongelukken plaats vinden.

Het is mooi sturen tussen Rönkhausen en Wildewiese. Iedereen die wel zichzelf eens verwent met een weekendje motorrijden net over de grens in Duitsland weet er alles van. De Hohen Lenscheid biedt geweldige uitzichten op de groene omgeving, maar is dus komende zomer in het weekend en op feestdagen verboden gebied voor motorrijders. Volgens de aanliggende gemeenten vinden er te veel ongelukken met motoren plaats.

Lokroep van de Lenscheid
De afsluiting is de ultieme poging om het aantal ongevallen naar beneden te brengen. De tot nu toe genomen maatregelen hebben geen resultaat gehad. De naar 70 km/u verlaagde maximum snelheid, politiecontroles en verkeersdrempels resulteerden niet in minder crashes. De lokroep om de Hohen Lenscheid bergop- en afwaarts te nemen, klinkt onweerstaanbaar voor motorrijders.

Drastische oplossing
De afgelopen tien jaar overleden vijf motorrijders op het traject. Bovendien vonden er 58 ongelukken met motoren plaats. Het leverde 37 zwaargewonden en 19 lichtgewonden op. De oorzaak? Te enthousiast aan het gas hangen volgens de overheid. Snelheid verlagende maatregelen zitten er niet meer in, een totale afsluiting is nu de verklaarbare maar extreem drastische oplossing.

Andere afsluitingen
Als motorrijder kun je niet anders dan treuren om alle voor ons motorrijders afgesloten wegen in Duitsland. Is het betutteling of oprechte zorg? Wat het ook is, het blijft jammer want eerder werd de B236 tussen Oberkirchen en Albrechtplatz en de weg tussen Arnsberg en Sundern afgesloten. Laten we vooral hopen dat andere gemeenten hier geen voorbeeld aan nemen.

Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

43 Reacties

  1. Een elektrische motor kopen en gewoon daar blijven rijden. Of allemaal dat verbod totaal negeren.

    • De eerste opmerking sla ik over.
      Een verbod negeren in Duitsland is niet écht aan te raden.

      • Is nooit goed een verbod negeren, dat hoort gewoon niet. Maar mocht je per ongeluk het bord missen en een agent tegen komen, dan toon je berouw, want je zit tenslotte fout, en betaald de 20 euro boete die er voor staat 😉👍

      • Helaas is het niet te ontkennen dat er in Sauerland hele hordes motorrijders te hard rijden.

        Hopelijk herkennen de verschillende navigatiesystemen die verboden wegen in bepaalde periodes . Het gaat nu al om tenminste drie wegen en dat konden er wel eens meer worden. Ik rijd nog wel eens in het Sauerland en zo groot is dat gebied ook weer niet. Voor de horeca lijkt het ook een treurig verhaal te worden, Sauerland trekt veel toeristen op de motor en met de afsluiting van wegen wordt het gebied er niet aantrekkelijker op.

        Negeren van een dijkverbod in Nederland – waarbij de plaatselijke veldwachterij op voorhand al aangeeft niet in staat te zijn het verbod te handhaven – is echt iets anders dan in Duitsland een
        Einreiseverbot aan je motorlaars lappen. Dat laatste is dan ook beslist af te raden; de Deutsche Polizei laat graag merken wat meer voor te stellen dan de collega’s uit Nederland.

        • Als dijkbewoner en motorrijder heb ik verboden dijktrajecten hier op 20 km afstand liggen. Dat geldt dan tussen maart en oktober en alleen in de weekeinden. Mijn huis ligt vlak aan de dijk, in de nabijheid van een school en de opgegeven snelheid van 60 km/u wordt hier meer wel als niet niet aan de laars gelapt. Dat zijn echter voornamelijk automobilisten maar controleren hierop vind in de 20 jaar dat ik hier woon niet plaats. Wel een eind verderop waar geen huizen staan en dat is dus een verdienmodel eens per jaar. Handhaving is een lachtertje, dat is in Duitsland wel anders en niet betalen heeft inderdaad gevolgen voor je inreis mogelijkheden.
          Is er een statistiek voor wat betreft die motorongelukken? Betreft het hoogvermogende fietsen die uitsluitend met electronica, meestal, op de weg gehouden kunnen worden of onervaren bestuurders? Vermoedelijk een combi. Maatwerk zodat tourrijders niet getroffen zouden worden is helaas niet zo maar mogelijk en hoop maar dat er op tijd gewaarschuwd wordt als je in de buurt ronddtoert.

      • Rijden op een -in het weekend- afgesloten weg koste een paar jaar geleden slechts 15 euro… Wel ter plekke pinnen. 😉

  2. Je eigen eens normaal gaan gedragen op de weg en je geluidsdepers erin houden.
    Een kleine groep verpest hè voor .

  3. Maar als ik het goed begrijp kun je doordeweeks nog wel genieten van dit stukje asfalt?

  4. Als die die denken dat ze Rossi zijn of wie ook al van de GP .dat op het circuit gaan doen dan moeten andere motorrijders niet gestraft worden.

  5. Wellicht zou het beter zijn als iedere motorrijder bij zichzelf te raden gaat.
    Je rijdt niet op een circuit en je bent te gast in Duitsland. Gedraag je dan ook zo. Is ook voor je gezondheid een stuk beter.

  6. “Als motorrijder kun je niet anders dan treuren om alle voor ons motorrijders afgesloten wegen ….”
    Sorry, maar ik treur toch vooral om die 5 doden en de 37 zwaargewonden.

  7. Benzine of elektrische motoren….gaat hier over ‘circuit’ snelheden!
    nb: verbod(en) negeren..?? IK wil wil mijn motorfiets niet kwijt!

  8. Niet “laten we hopen dat andere gemeente hier een voorbeeld aan nemen” Maar Laten we hopen dat mijn collega motorrijders hier rekening mee houden en hun SNELHEID AANPASSEN!!!!!!!!!

    Zij verknallen het voor de motorrijders die zich wel aan de regels houden.

  9. Laten we nu eens iets rustiger rijden op mooie wegen en onszelf en anderen niet het graf of ziekenhuis in rijden. En laten we eens stoppen met opruiende verhalen schrijven over lekker veel te hard scheuren….

  10. Er is op dit traject geen sprake van een volledige afsluiting! Van Wildewiese kan men het gehele seizoen (bergaf) naar Rönkhausen rijden. Alleen bergop is dit niet meer toegestaan gedurende de weekenden en feestdagen van april tot oktober.
    Groet,
    Hotel Panoramablick Wildewiese

  11. Heeft iemand de gegevens van auto-ongelukken kunnen vinden om die te vergelijken met motor ongelukken? Ben benieuwd wat het verschil is!

  12. Helaas is het zo dat wij motorrijders zelf mede-schuldig zijn aan dit soort draconische maatregelen. Er zijn teveel motorrijders die veel te hard en roekeloos rijden en daardoor de hobby ook voor de ‘motorrijders die wel met verstand rijden’ steeds verder inperken. Deze wegafsluiting is daar helaas een illustratie van…

    • Tja…overschatting en een uitnodigend wegdek zijn soms een slechte combinatie.
      Ik rij tegenwoordig behoorlijk gedecideerd op de openbare weg. Wat niet wil zeggen dat ik nooit een mooie bochtencombinatie niet ietwat harder neem dan is toegestaan.
      Scheuren doe ik al 30 jaar op het circuit al dan niet in competitie verband.
      Leuker, veiliger en je wordt er absoluut een betere motorrijder van op de weg….

  13. Raar he ? komt door al die idioten die denken dat de openbare weg een circuit is.
    O ja… Ik rij al vanaf 1973 motor.

  14. Er zijn te veel mensen in Europa, daarom teveel mensenop de weg, te veel ongelukken…

  15. Wie zou hier nou iets van moeten leren?
    Laat de motorrijders nou eens in actie komen.
    Normaal en veilig rijden op de openbare weg.
    Geen lawaai pijpen. Houd rekening met de rest van de weggebruikers.
    Racen prima, maar op een afgesloten circuit.
    Mogelijkheden genoeg.
    Anders verpest je het voor je zelf en vele, goedwillende, anderen.

  16. Inderdaad: treurig. Maar wel verstandig. Als ‘wij’ ons verstand niet genoeg gebruiken, moet de overheid dat wel doen. Laten we er van leren!

  17. En zo zie je maar weer dat ook in Duitsland de goeie lijden onder de slechte, net als de dijken die in Nederland worden afgesloten. Erg jammer!

  18. Vandaag contact gehad met hotel Panoramablick in Wildewiese. Hohes Blick (L687) is van Wildewiese naar Rönkhausen gewoon open, andersom is hij afgesloten.
    Je kunt vanuit Rönkhausen doorrijden naar Leinschede, van daar naar Allendorf en dan naar Wildewiese. Volgens hen is dat ook een prachtige route.

  19. Nou zeg bedankt collega’s motorrijders. Ook ik erger me aan scheurders die mij met veel geraas voorbijgaan, zelfs als we 10% boven de toegestane snelheid rijden. Dit besluit was voorspelbaar. Bedankt stommerikken.

  20. Erg jammer voor de wat rustiger motorrijder ik kom regelmatig in Sauerland voor mijn werk als chauffeur en ben ook fervent motorrijder maar als ik de gelbe platten zoals ze de Nederlanders met hun buik schuivers noemen in Sauerland dan geef ik ze gelijk zo aso de Nederlandse “motorrijder ” zich gedraagt op deze mooie wegen

  21. Ik ben zelf 62 jaar en al 44 jaar fervent motorrijder. Eerlijk is eerlijk. Natuur is natuur. Teveel gekken met
    loeiende motoren, maken het voor de toerismemotoren kapot. Mensen die met trager tempo en weinig lawaai willen rijden, worden de pas afgesneden door pseudoracers. Zowel in rijrichting als in tegengestelde richting. Jammer mensen, maar het moest van mijn hart. Racen hoort thuis op circuit. Idem al te veel lawaai. Een motor moet echter hoorbaar zijn, zo horen de mensen ons en is het een veiligheidsvorm. Echter er zijn grenzen. Met excuses voor mijn verhaal, maar zie eens hoeveel invaliden
    er niet rondlopen tengevolge motorongeval. Ook ik heb een slecht been en manke knie. Slechts één keer in mijn leven gevallen………. Iedere dag nog lijd ik eronder. Toch rij ik nog met de motor en maak ik trouwens vele vrienden in de motorwereld. Maar denk aan uw familie en aan uzelf…… en vooral ook
    respect voor de andere mensen op de baan. Nee, medelijden kan ik niet altijd hebben met ongevallen.
    Velen onder ons hebben zelf te grote risico’s genomen. Het noodlot kan echter ook van anderen komen

  22. ik vind het goed dat ze dit gaan afsluiten. alleen jammer voor de echte motorrijders die van de natuur genieten en normaal op hun motoren toeren, dan de wilde jonge gasten die denken dat ze motorrijden kunnen door vol op de gas te trappen en als gekken de bochten afscheuren. Dat moeten ze maar op circuit van Assen doen of Hockenheim. Ik rijd al vanaf 1968 motoren en heb vele ongelukken gezien, maar dit heeft met roekeloosheid te maken van motorrijders die gedrag regels aan hun laars lappen.

  23. Zoals ook veel ander vertier verziekt word door excessief gedrag van enkelen bij bijvoorbeeld straatfeesten, voetbal etc. is ook hier het merendeel van de motorrijders de dupe van extreem rijgedrag van ‘avontuurlijke’ motorrijders.
    Dat neemt niet weg, dat tijdens mijn regelmatige bezoeken naar de Duitse Eifel ik telkens meer en meer geconfronteerd word met voornamelijk Nederlandse motorrijders, die een bizar en onverantwoord gevaarlijk rijgedrag vertonen.
    Nota Bene nièt de racers, maar de TomTom-gelovigen en hun ‘volgers!

    • Zijn het echt alleen maar motorrijders?
      Sommige autorijders kunnen er ook wat van en er zullen er ook wel de nodigen zijn die daar verongelukt zijn.Het blijft altijd weer een kleine groep die het voor anderen verpest. Trouwens, er zijn nog veel meer streken waar wegen afgesloten zijn, denk aan de Eifel, Moezel en het Zwarte Woud.

  24. Als de weg wordt afgesloten, omdat er iets meer dan 6 ongelukken per jaar gebeuren met motorrijders.
    Dan kunnen heel veel wegen afgesloten worden voor automobilisten, want daar gebeuren meer de 6 ongelukken per jaar.

  25. Hoe je het wendt of keert, uiteindelijk hebben wij -de motorrijders- het aan ons zelf te danken. Of het nu de dijken langs onze rivieren zijn, of de mooie wegen in Sauerland, de Eiffel, de Moesel, de Rijn etc, ik schaam mij vaak rot, zoals sommige collega bikers rijden. Dan gaan de locale overheden dit soort maatregelen nemen. Ook hier geldt; de goeden moeten onder de kwaden lijden.

  26. Het was te verwachten. Als collega motorrijders zich mee laten laten zuigen door enkele motoracrobaten
    (malloten) en dus ver boven hun kunnen gaan rijden, worden er zeer grote risico’s genomen. Om nog maar
    te zwijgen over de agressie die wordt opgeroepen (soms met represaille) van koekblikbestuurders.
    Ik weet dat het moeilijk is maar zelfbeheersing op deze gevoelige locaties is voor ons als motorrijders
    zeer gewenst. Dit zal zeker meehelpen om mooie motorwegen open te houden.
    HW.

  27. Hartelijk dank, semi-coureurs !!! En nu zeker naarstig op zoek naar andere mooie bochten. Om het daar ook voor ons te verpesten !

  28. Jammer Jammer, ik ken dat stuk. Prachtig! Maar we hebben de afsluiting wel aan ons zelf te danken. Er wordt bijna altijd zonder uitzondering erg hard gereden -én met veel lawaai. Geen wonder dat men ons daar beu is en de hulpdiensten moe van ons worden. Alsjeblieft mensen, beheers jezelf een beetje anders is het over een paar jaar overal verboden. Stukkie rustiger en geen centje pijn. Boek anders circuitdagen, minstens zo leuk en veiliger voor iedereen!

  29. Het spijt me maar ze hebben groot gelijk.
    Jammer dat door het gedrag van asocialen de goedwillende toerrijder ook gestraft wordt.
    Je zou er maar wonen….

  30. De teneur van het artikel (en sommige reacties) neigt richting de motorrijder in de slachtofferrol te plaatsen Waarom moeten ze steeds ONS motorrijders hebben? ik rijdt 52 jaar motor ( nu een FJR ) en verbaas mij er meer en meer over hoeveel mensen lak hebben aan regels en fatsoen met maar een doel voor ogen niemand voor zich dulden en vooraan willen rijden m.a.w. zoek het bij je eigen gedrag, zowel in eigen land als daarbuiten.

Reacties zijn gesloten.