zaterdag 20 april 2024

BMW Electric Sidecar-concept van Iago Valiño

BMW Electric Sidecar-concept van Iago Valiño. BMW Motorrad denkt zich een knoop in het hoofd over z’n elektrische toekomst. Het bedrijf plaagt ons regelmatig met elektrische scooters en fancy futuristische concepten die praktisch zelf rijden. Maar wat als de toekomst van het bedrijf eigenlijk rust in het verleden?

Zou BMW wel eens nagedacht hebben over een elektrische zijspanconcept. De Spaanse student Transportontwerp Iago Valiño wel. Het concept is geïnspireerd op de El Solitario Troupe. Het is ook een knipoog naar de BMW-zijspannen uit de Tweede Wereldoorlog, maar dan natuurlijk een stuk moderner.

Valiño maakt on-road en off-road variaties en ziet een elektrische motorfiets voor zich met een afneembaar zijspan. Die vergroot niet alleen de bagagecapaciteit van de driewieler, maar biedt ook plaats aan meer accu’s.

Design BMW Electric Sidecar

Het ontwerp is strak en vol mooie accenten. Met veel knipogen naar het verleden van BMW en wat El Solitario heeft geproduceerd. Het ziet er geweldig uit. De echte kracht van het ontwerp is de bruikbaarheid van een elektrisch aangedreven zijspan. Hoewel het moeilijk is om een zinvolle hoeveelheid accuvermogen in een motorfiets te proppen. Een zijspan biedt dan veel meer mogelijkheden. Het extra gewicht van de accu’s is op een zijspan minder van belang. Door een bed van accu’s in het zijspan te leggen, zoals in de auto, blijft het gewicht ook laag. En er is voldoende capaciteit om veel kilometers zonder bij op te laden weg te malen.

Voeg daarbij de mogelijkheid van tweewielaandrijving of zelfs driewielaandrijving en de voordelen van het elektrische zijspansysteem beginnen op te wegen tegen z’n benzinegestookte tegenhangers.

Je hebt onmiddellijk koppel als je drie aanspreekt. Dat is de manier om rubber en asfalt te verbranden. En als je een dagje zonder zijspan wilt rijden kan dat ook eenvoudig. Wel verkort je dan de actieradius. Maar dat is dan een keuze in plaats van een angst om ergens stil te vallen ergens tussen A en B.

BMW R 18 GT of toch R 18 Transcontinental?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen