BMW investeert in duurzamer lithium winningsproces

De motorfiets- en autodivisies van BMW werken hard aan het elektrificeren van de line-up. In juni 2019 onthulde München het elektrische motorfietsconcept E-Boxer en in juli 2021 volgde de elektrische scooter CE 04. Terwijl BMW’s i3 en i8-elektrische auto’s al jaren op de markt zijn, introduceerde het in oktober 2021 pas de iX elektrische SUV.

De lancering van het nieuwste model valt samen met het plan om de verkoop van elektrische auto’s in 2030 met 50 procent te verhogen. Dat ambitieuze doel is niet alleen afhankelijk van de overstap van het publiek op elektrische auto’s, maar vereist ook dat BMW nog meer elektrische modellen gaat produceren. Hoewel elektrische motorfietsen, scooters en auto’s milieuvriendelijk zijn, is het winnen van het lithium dat nodig is voor elektrische accu’s dat zeker niet.

Het traditionele proces houdt in dat pekel uit de aardkorst wordt gehaald, die rijk is aan lithiumcarbonaat. Nadat de pekel naar de oppervlakte is gepompt, blijft het maandenlang in verdampingsbassins liggen. De oplossing wordt dan naar een terugwinningsfabriek gestuurd voor nadere zuivering. Voor de winning zijn enorme stukken land en grote hoeveelheden water nodig, wat een verwoestend effect heeft op het plaatselijke milieu. Bovendien wordt slechts 40% van het lithium uit de pekel gewonnen.

Het Amerikaanse Lilac Solutions heeft een extractiemethode ontwikkeld die de noodzaak van verdampingsbassins omzeilt, door lithium rechtstreeks uit de pekel te halen met een gepatenteerd ionenuitwisselingsproces. De nieuwe aanpak vermindert niet alleen de productie van broeikasgassen met 80 procent, maar oogst ook 70-90 procent van het beschikbare lithium (afhankelijk van het pekelmonster) uit de pekel. Traditionele lithiumwinning vergt doorgaans tien jaar om commerciële productie te bereiken. Het ionenuitwisselingsproces van Lilac Solution verkort die tijd tot twee jaar.

Batterijconcept belooft opladen in 90 seconden

‘Innovatieve technologieën zorgen voor een betere, duurzamere en efficiëntere toegang tot grondstoffen,’ verklaarde BMW Senior Vice President of Indirect Goods and Services Wolfgang Obermaier. ‘Door in deze startups te investeren, versnellen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën, stimuleren we de concurrentie en zorgen we voor een momentum dat de toegang van deze jonge bedrijven tot de markt zal vergemakkelijken. Met Lilac Solutions ondersteunen we de vooruitgang op het gebied van lithiumwinning door de nadruk te leggen op verantwoorde en duurzame methoden.’

De methode van Lilac Solutions heeft zich bewezen tijdens de eerste veldproeven en het team zal het proces nu aanpassen voor industrialisatie op middellange termijn. BMW investeert natuurlijk ook al in solid-state batterijtechnologie, samen met autogigant Ford.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?