Kawasaki presenteert hybride prototype

Kawasaki is de eerste van de Grote Vier – waaronder Honda, Yamaha en Suzuki – die zijn plan heeft ontvouwd voor een toekomst waarin de conventionele verbrandingsmotor geleidelijk aan wordt afgeschaft en vervangen wordt door alternatieve krachtbronnen, met name elektrische, maar ook waterstof.

Terwijl puristen hun neus ophalen bij het vooruitzicht van een motorfiets die uit een stekker in plaats van uit een pomp drinkt, formuleert Kawasaki een plan om de kloof te overbruggen met de lancering van een hybride sportmotor die een conventionele verbrandingsmotor combineert met een kleine elektrische motor.

Hoewel hybride oplossingen al meer dan een decennium gangbaar zijn in auto’s, werden ze in het verleden door motorfietsfabrikanten gemeden omdat brandstofbesparingen op wat toch al een relatief zuinig vervoermiddel is, teniet zou worden gedaan door het installeren van een relatief zware zelfopladende batterij in een krap frame.

Maar Kawasaki doet dat door aan de bestaande paralleltwin – de 250 of 400 cc? – een kleine elektrische motor toe te voegen in een frame dat van een Kawasaki Ninja 400 lijkt te zijn. Het is nog niet duidelijk of Kawasaki van plan is de technologie aan te bieden als een op zichzelf staand model of als een optie op een van zijn bestaande motorfietsen.

BMW investeert in duurzamer lithium winningsproces

Sequentiële schakelfunctie

Bij dit stukje innovatieve technologie blijft het niet. De motorfiets bevat ook de halfautomatische transmissie waaraan Kawasaki heeft gewerkt met zijn zuiver elektrische prototype, de Endeavour. Hoewel elektromotoren een lineair koppel hebben, wat betekent dat een versnellingsbak met overbrengingsverhouding eigenlijk overbodig is, wordt het op en neer klikken van het versnellingspedaal beschouwd als een primair onderdeel van motorrijden. Kawasaki ontwikkelt een systeem dat de versnellingsbak weer inschakelt zodra de brandstofmotor bij hogere snelheden in werking treedt, zij het met een sequentiële schakelfunctie met knoppen.

Het voordeel dat Kawasaki wil benutten

Zoals we al zeiden, werd hybride technologie in het verleden gemeden omdat de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen. Motorrijders maken zich nu eenmaal minder zorgen over brandstofverbruikcijfers en schommelende brandstofprijzen. Maar Kawasaki rekent op een toename van het aantal steden dat emissievrije zones heeft. Hoewel deze hybride niet wordt geclassificeerd als emissieloos in gemiddeld verbruik, zou het feit dat de motorfiets in EV-modus kan worden gereden bij lagere snelheden, hem toelaten om te worden gebruikt waar de overgrote meerderheid van andere motorfietsen dat niet kan.

Kawasaki Endeavour.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?