BMW M1000RR: dit is ‘m dan!

BMW presenteert met de M1000RR, z’n meest extreme superbike, én een verdere stap in de ontwikkeling van de S1000RR. De motor is gedoopt met het Motorsport-symbool, dat de meest radicale sportcreaties van het Duitse merk kenmerkt.

De nieuwe BMW M1000RR is gebaseerd op het model van de superbike waarmee BMW momenteel deelneemt aan het WorldSBK van Tom Sykes en Eugene Laverty. Op basis van de S1000RR heeft BMW een nog radicalere en scherpere motorfiets gecreëerd door een nog krachtiger blok en pure racecomponenten. M is het logo waarmee BMW zijn meest exclusieve sportproducten aanduidt. Tot nu toe kon je kiezen uit optionele modules voor enkele modellen, maar nu zet BMW een volgende stap om een motor met die naam te creëren.

Racekenners weten uiteraard dat Michael van der Mark volgend jaar voor BMW rijdt in het WK Superbike en met de presentatie van deze M1000RR wordt weer iets duidelijker waarom Michael gaat overstappen van BMW. Deze M is namelijk een duidelijke stap voorwaarts ten opzichte van het voorgaande model en het lijkt is ons niet ondenkbaar dat hij voordat hij tekende wist over de komst van een nieuwe BMW Superbike. Het is daarbij dan ook uiteraard geen toeval dat de verkoopprijs net onder de 40.000 euro ligt (landafhankelijk weliswaar) want dat is de maximale prijs die een homologatiemodel van het WorldSBK mag kosten. Eerder zagen we Ducati dit ook al doen. Overal worden dus de limieten opgezocht.  

Krachtiger blok

De specs van de BMW M1000RR zijn duidelijk, met een vermogen van 212 pk (156 kW) en een gewicht van 192 kg. De huidige BMW S1000RR heeft 5 pk minder en weegt 5 kg meer. Om meer vermogen en ook meer snelheid te bereiken, de M1000RR is in staat om 500 tpm meer te draaien, is de aanzuiging, de verdeling en de compressieverhouding aangepast. Het nieuwe blok heeft niet alleen meer maximaal vermogen, maar ook een koppel vanaf 6.000 tpm en een duidelijk hogere stuwkracht boven 13.200 tpm.

Titanium krukassen

Het gewicht is aanzienlijk verminderd. Enerzijds heeft de BMW M1000RR nieuwe, gestraalde titanium drijfstangen van Pankl. Ze zijn 2 mm langer ondanks het feit dat ze lichter zijn en slechts 85 g per stuk wegen. De langere lengte, 101 mm, vermindert de druk van de zuigers op de cilinderwanden. Deze elementen zijn ook nieuw en 12 g lichter dan de vorige.
De zuigers zijn gesmeed en hebben slechts twee zuigerringen, wat niet alleen de wrijving vermindert, maar ook het gewicht. Dat is essentieel voor een veilige zuigersnelheid. De nieuwe zuigers verhogen ook de compressieverhouding tot 13,5:1.

Meer pep!

Deze veranderingen zouden niet veel zin hebben als de mengstroom in de verbrandingskamer niet wordt verhoogd. En dit is een andere wijziging van het blok van de BMW M1000RR. De aanzuigleidingen zijn machinaal bewerkt en hebben een nieuwe geometrie, die wordt gecombineerd met een hogere lift van de inlaatkleppen.
Het ShifCam variabele kleptimingssysteem, dat de kleppen van de BMW M1000RR bij 9.000 tpm verandert, wordt op hetzelfde toerental gehouden als bij de S1000RR. Om het nieuwe blok meer toeren te laten draaien, zijn de tuimelaars gewijzigd waardoor ze ook lichter zijn. Naast de verhoogde kleplift, is ook het nokprofiel veranderd.

Details rondom

In feite is er in de nieuwe BMW M1000RR vrijwel niets ongewijzigd gebleven. Het inlaatsysteem is gewijzigd, de koppeling aangepast. Het uitlaatsysteem is een van de belangrijkste factoren die verantwoordelijk zijn voor de gewichtsvermindering. Het is gemaakt van titanium en weegt 7,7 kg, een besparing van 3,6 kg.

Race-elektronica

Elektronische hulpmiddelen zijn  het piece de resistance van elk ultra-sportief model. De ingenieurs hebben at dat betreft niet gedraald om alles wat in de racesport gebruikelijk is te implementeren. Naast de vier gebruikelijke modi – Rain, Road, Dynamic en Race – zijn er nog drie andere circuitspecifieke modi geïntegreerd, genaamd Race Pro1, 2 en 3.
De BMW M1000RR integreert ook een controlesysteem dat niet alleen de voorwiellift regelt, maar ook het motorkoppel op de maximaal mogelijke waarde afstelt, zelfs bij het schakelen. Er is ook een snelheidsbegrenzer geïntegreerd voor het rijden in de pitstraat en er is assistentie bij het starten op een heuvel.

Met vleugels

De meest in het oog springende veranderingen zijn de spoilers aan weerszijde van de stroomlijn. De vleugels lijken essentieel voor motoren met meer dan 200 pk. De vleugels verminderen niet alleen de neiging tot wheelie, maar verhogen ook de belasting van de achteras door de tractiecontrole te verminderen. En ze bereiken een grotere druk op het voorwiel wat het aanremmen voor een bocht verbetert.
Het systeem zorgt voor downforce op beide wielen van 16,3 kg bij 300 km/u, waarvan 13,4 kg op het voorwiel en 2,9 kg op het achterwiel. De vleugels zijn ontwikkeld in de windtunnel, maar ook in meerdere circuittests door Tom Sykes en Eugene Laverty, de BMW-fabriekscoureurs in het WorldSBK. De vleugels kunnen de rondetijd van een semi-professionele coureur met zo’n 0,5 en 0,7 s verminderen.

Geoptimaliseerd chassis

Hoewel de chassis niet is veranderd, is de geometrie wel veranderd ten opzichte van de S1000RR. De balhoofdhoek is 23,6 graden. De achterbrug is 12 mm langer, wat ervoor zorgt dat de wielbasis stijgt naar 1.457 mm, 55 mm meer dan de S1000RR. De hoogte van de achterbrug kan in beide richtingen met 2 mm worden aangepast, met variaties van 1 mm.
De vering is vergelijkbaar met die van de S1000RR. De achterschokbreker is totaal anders, met verschillende instellingen, zoals in de vork met 10 kliks in elke richting en 1 mm meer slag op het wiel. Ook de veer is veranderd. De zithoogte is 6 mm hoger.

Remmen

Als gevolg van de ontwikkeling in het WorldSBK met Nissin zijn er nieuwe exclusieve remklauwen gecreëerd die anders zijn dan de Hayes remklauwen die in de BMW S 1000 RR worden gebruikt. Ze zijn ook 60 g lichter. Deze blauw gekleurde remklauwen bijten in 320 mm dikke schijven, die 0,5 mm dikker zijn dan die van de S1000RR.
De velgen zijn standaard gemaakt van koolstofvezel, wat een aanzienlijke gewichtsbesparing betekent en wat direct van invloed is op de wendbaarheid van de motor en de werking van de vering. Deze wielen van de BMW M1000RR zijn 1700 g lichter dan de aluminium wielen van de BMW S1000RR.

Multifunctionele dashboard

Een andere highlightvan de nieuwe BMW M 1000 RR is de informatie die de berijder kan ontvangen. Het multifunctionele dashboard heeft vele variabelen en is aanpasbaar met vele informatiemogelijkheden. Daarnaast kan een optionele datalogger worden geactiveerd die informatie van alle OBD (On Board Diagnostics) en GPS-sensoren, die de gegevens heeft van ongeveer 300 circuits wereldwijd, opneemt.
De lijst met details op de BMW M 1000 RR is eindeloos, van de lichtste lithiumbatterij tot LED-verlichting, tot het exclusieve M-decor. Er is echter nog steeds een M-accessoirepakket, dat alles omvat van de gebruikelijke tientallen bewerkte of carbononderdelen tot alles wat nodig is om op het hoogste niveau te kunnen concurreren, inclusief een vermogenset, elektronica, carrosserie, enz.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?