BMW M1000RR: kan het zo zijn?

Laat je niet misleiden door het logo rechtsboven: er is absoluut niets officieel aan deze computerplaatjes uit het Verre Oosten. Maar omdat BMW de ‘M’ ook voor motoren heeft laten vastleggen, voor met name de M1300GS, M1000XR en de M1000RR, is de belangstelling voor deze (potentiële) modellen groot. En zeg zelf: de gerenderde pc-plaatjes zijn verre van lelijk. Hoe zou een supersport van BMW Motorrad eruit kunnen zien?

Laten we beginnen bij de vormgeving. Het zou niet zo heel veel zin hebben om de styling van de huidige S1000RR al te veel geweld aan te doen. Wel moet gezegd worden dat sommige aanpassingen aan de voorzijde en met name aan de ruit niet zo onwaarschijnlijk zijn. Daar is aerodynamische functionaliteit zoals downforce zeer gewenst.

Dan het chassis: een upgrade ten opzichte van de standaarduitrusting is bijna vanzelfsprekend. De vervanging van Hayes-remklauwen door exemplaren van Brembo – ook al lijken het eerder M50’s dan Stylema R’s – is acceptabel voor de top van het assortiment. Meer moeite hebben we met de enkelzijdige achterbrug, die een bijna volledig nieuw ontwerpen van de motor met zich meebrengt om de algehele stijfheid te optimaliseren.

Wat het blok betreft, zou de onlangs door BMW gepatenteerde supercharger een prima toevoeging zijn. Ook in interactie met het shiftcamsysteem en de variabele kleptiming, zoals die voor de boxer werd bedacht en die verder kan evolueren op een viercilinder-in-lijn. De supercharger zou gebruikt kunnen worden om de prestaties bij hoge toerentallen te verbeteren. Om een BMW supersport van meer dan 220 pk te bewerkstelligen. Intrigerende gedachte niet?

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?