BMW ontwikkelt intelligente tractiecontrole

BMW werkt aan een nieuwe generatie elektronische besturingen voor motorfietsen. Het concept is eenvoudig: het beheersen van gripverliezen door het voorkomen van de oorzaken die deze kunnen veroorzaken. En da’s een heel andere werking dan de systemen die vandaag de dag worden gebruikt.

Hoewel de motorelektronica de afgelopen jaren een indrukwekkende ontwikkeling heeft doorgemaakt, laat een van de laatste door BMW geregistreerde patenten zien dat we nog steeds niet alles hebben gezien. Het is een veiligheidssysteem dat ontworpen is om gripverlies te voorkomen en te beheersen op een heel andere manier dan tot nu toe het geval was. ABS- en tractiecontrole-systemen doen hun werk nu heel goed, maar ze grijpen alleen in als gevolg van een verlies aan grip, d.w.z. ze reageren op een fenomeen dat zich al heeft voorgedaan. Nu werkt de in München gevestigde fabrikant aan voorkoming.

Het beeld dat bij het patent hoort verduidelijkt het idee: op de motor richten verschillende camera’s vlak voor het gebied voor het voorwiel. Door de beelden van elk van deze camera’s te combineren is het mogelijk om een driedimensionale weergave van het asfaltoppervlak te bouwen. Het systeem detecteert dus de ruwheid van de weg, vergelijkt deze met de gegevens in het geheugen en wijzigt de instellingen van de systemen van de motor aan de hand van de asfaltcondities. Er zijn ook akoestische sensoren die gericht zijn op de contactpunten van de voor- en achterbanden. Veranderingen in het geluid kunnen op hun beurt duiden op een ander oppervlak of een verlies van grip. Het is ook mogelijk om gegevens over het systeem in te voeren, zoals de eigenschappen en de druk van de banden, de snelheid van de motorfiets, het door de motor geleverde koppel, de stuurhoek, de hellingshoek, de positie van het gashendel en de uitgeoefende remkracht.

Wees echter niet ongerust, het zal nog lang duren voordat een dergelijk complex systeem in productie kan worden genomen. Maar de ‘intelligente’ vering leek ook krankzinnig idee. De toekomst gaat die kant toch op.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?