16.9 C
Nederland
woensdag 18 mei 2022

BMW R 12 Cruiser verwacht

BMW heeft een nieuw handelsmerk gedeponeerd voor de naam ‘R 12’. Het is bedoeld voor ‘motorfietsen en onderdelen daarvan’. Gezien BMW’s naamgevingsprotocol kan het alleen maar bedoeld zijn voor een boxer cruiser-model, in dezelfde lijn als de bestaande R 18. Ironisch genoeg werd de R 18 ontwikkeld – na een onderbreking van enkele jaren – omdat BMW besloot dat de motor in zijn oude R1200C cruiser, gebouwd van 1997 tot 2004, niet genoeg capaciteit had. Dat is zeker geen verwijt aan het adres van de R 18, die een van de motoren met de grootste cilinderinhoud én een van de zwaarste motorfietsen op de markt is. Maar de tijden zijn veranderd. Vandaag de dag is er een groeiende waardering voor kleinere en lichtere cruisers.

Toen de R1200C uit het gamma werd geschrapt, zei BMW Motorrad’s baas Dr. Herbert Diess (nu CEO van de Volkswagen Group): ‘Er komt geen directe opvolger voor de cruiser in onze volgende modelgeneratie. Dit is het gevolg van technische overwegingen: De nieuwe motor die u kent van de GS is consequent ontworpen voor een laag gewicht en biedt daarom – heel bewust – slechts een kleine marge voor een vergroting van de cilinderinhoud. En aangezien de trend in het cruisersegment nu al geruime tijd veel verder wijst dan 1400 cc, zou een cruiser in zijn vroegere, klassieke stijl met een kleiner blok niet meer passen in ons concept voor de toekomst. Maar dat betekent niet dat we de cruiser-filosofie voorgoed de rug toekeren. Integendeel, het zou heel goed denkbaar kunnen zijn dat we dit thema ooit nog eens heel anders zouden interpreteren.’

Als we BMW’s naamgevingsprotocol en modelgeschiedenis mogen vertrouwen, zou een nieuwe familie van R 12-modellen, vergelijkbaar met de R 18-reeks, in het verschiet kunnen liggen.

Het duurde 16 jaar voordat die herinterpretatie zich zou manifesteren in de R 18, maar de trend naar steeds grotere cruisers waar Diess naar verwees – begin 2000 met motorfietsen als de Kawasaki Vulcan 2000 en Honda VTX1800 – is verdampt, met kleinere (en een toenemend aantal vloeistofgekoelde) cruisers zoals de Indian Scout-serie, en, het meest recent, de Harley-Davidson Sportster S en Nightster. Het blijkt dat de oude R1200C misschien meer op zijn plaats zou zijn geweest dan Diess zich had kunnen voorstellen, als hij geleidelijk was opgewaardeerd met het soort technische verbeteringen dat we sinds zijn ondergang op de andere boxers van de R-serie hebben gezien.

Het R 12-handelsmerk is vrij ondubbelzinnig. De ‘R’ betekent dat het een boxer is, terwijl de ‘12’ zowel een indicatie is van het vermogen als een aanwijzing dat dit een cruiser is, net als de naamgeving van de R 18. BMW heeft geen gebrek aan boxers rond de 1200cc-plus. Het vloeistofgekoelde 1254cc-blok van de huidige R1250-serie zou een optie kunnen zijn, maar het is waarschijnlijker dat het oudere 1170cc-luchtgekoelde blok, die wordt gebruikt in de R NineT, de meest waarschijnlijke keuze is. Die laatste is in feite de nieuwste versie van de boxer die in de oude R1200C werd gebruikt, met dezelfde cilinderinhoud, boring en slag, maar met een DOHC-cilinderkop. Welke kant BMW ook opgaat, we kunnen er vrij zeker van zijn dat het resultaat een cardan zal gebruiken.

De naam R 12 is niet nieuw voor BMW. De oorspronkelijke motorfiets met die naam werd in 1935 gelanceerd, samen met de R 17, maar toen waren de cijfers nog niet representatief voor de motorinhoud. De eerste R 12 had 745 cc met een flathead vlakke twin en handgeschakelde versnellingsbak. De motorfiets werd veel gebruikt door de Wehrmacht in de Tweede Wereldoorlog.

Wat de styling betreft, zal de R 18 zijn op de jaren 1930 geïnspireerde uiterlijk waarschijnlijk overbrengen op de R 12. Het BMW R 18-gamma omvat al vier modellen – twee cruisers en twee tourmotoren – en BMW heeft sterk de nadruk gelegd op maatwerk met een enorme reeks opties om de motorfietsen te individualiseren. We verwachten dat dezelfde filosofie zal worden doorgetrokken naar de R 12 als en wanneer deze machine wordt onthuld.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen