13 C
Nederland
woensdag 25 mei 2022

Eerste testresultaat BMW R1250 GS en Triumph Tiger 1200 GT

In MOTO73 editie 9 (verschijnt 19 mei) vergelijken we twee motorfietsen waar heel wat adventure-rijders naar uitkijken: die tussen ’s lands best verkopende motorfiets, de BMW R 1250 GS en de nieuwe Triumph Tiger 1200 GT. De Britten staken het een maand geleden niet onder stoelen of banken dat ze de de concurrentie vol willen aangaan met de koning van het segment. Heeft Triumph kans van slagen?

Eén van de voordelen van een vergelijkingstest is dat je twee testrijders hebt. Terwijl collega Jelle Verstaen zich de blaren op de vingers typt om het complete testverslag klaar te hebben, konden we Thierry strikken voor enkele vragen.

Multitest: KTM Super Adventure 1290 S vs. Suzuki V-Strom 1050 XT vs. Yamaha Ténéré 700

Voor de dag ermee: moeten ze zich bij BMW zorgen maken?

‘Ik denk dat ze zich bij BMW niet al te snel zorgen maken. Maar als je wilt weten of de Triumph Tiger 1200 GT een waardige uitdager is, daar kan ik een volmondig “ja” op antwoorden. Het is duidelijk dat ze in Hinckley goed naar de BMW gekeken hebben toen ze de Tiger 1200 compleet hertekenden. De cardanaandrijving, de cilinderinhoud, het hoge vermogen, de uitgebreide elektronica… het zijn raakpunten. En dan kom je tot twee motoren die elkaar niet al te ver ontlopen. Maar toch grondig verschillen.’

Op welke vlakken?

Om te beginnen met het motorblok. Maar ook de bouw. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat de Brit iets speelser aanvoelt. De BMW zet daar een (nog) hogere mate van comfort tegenover. Met wat minder mechanisch geluid. Die T-plane krukas van de Triumph biedt een iets vinniger karakter met wat meer motorisch geluid. Al is dat ook sterk afhankelijk van de gekozen rij-modus.’

Vinniger, zeg je. Is de Triumph dan sportiever?

‘De motoren hebben zoveel instelmogelijkheden en rij-modi dat je er niet één karakter kunt op plakken. Maar als je ze beide in de meest sportieve stand plaatst, is de Triumph sneller. Bij een staande start en tussen-acceleraties.’

Voordeel voor de Brit dan?

Dat is te kort door de bocht. Dit soort motoren neem je niet voor hun tijd op de 400meter-sprint. De Triumph is speelser en sneller, dat wel. Maar als dat je belangrijkste eis is bij de aankoop van een motor, ga je niet naar dit soort reisenduro’s. Er speelt veel meer. De BMW heeft zich nogmaals bewezen als een dijk van een motor. Het is duidelijk dat BMW de GS in al die jaren bij elke aanpassing ook telkens naar een hoger niveau getild heeft. Verkoopcijfers liegen niet, je bent niet jarenlang de onbetwiste nummer één in je klasse als je niet op een zeer hoog niveau staat. Het is de verdienste van Triumph dat ze met de hertekende Tiger 1200 een motor gebouwd hebben die in staat is een alternatief te bieden. Maar dat zal Jelle in zijn vergelijkingstest haarfijn uitleggen waarom dat precies is.’

We kijken er naar uit. Maar je moet toch een winnaar kunnen aanduiden.

Dat zou ik inderdaad kunnen, maar dat is het einde van de film verklappen voor je ’m helemaal gezien hebt. Lezen die test! In MOTO73 van 19 mei.’

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen