vrijdag 26 april 2024

BMW RSD Dakar GS, Ronald Sands’ eerbetoon aan Gaston Rahiers GS

Voor zijn eerbetoon aan de Gaston Rahier gebruikte de Californische custombouwer Roland Sands als basis een BMW R1200GS uit 2008. En die bouwde hij om tot de GS H, de motor die de tweevoudig Dakar-kampioen door de duinen van de Sahara bracht.

Roland Sands is verantwoordelijk voor talrijke meesterwerken. Deze bouwde hij een eerbetoon aan de GS H, die in 1986 door de Dakar-legende Gaston Rahier werd gereden. De BMW op de foto verbergt een moderne ziel en heeft een onmiskenbaar meer getemd karakter dan destijds de BMW van Rahier.

Het uitgangspunt voor de Californische kostuumontwerper was een BMW R 1200 GS uit 2008. Sands koos deze motor vanwege de strakke en essentiële lijnen. Natuurlijk werd er veel werk verzet aan de GS en werden de originele onderdelen vervangen door speciale onderdelen. Voorbeelden? Laten we beginnen met de ruit, op maat ontworpen om een paar krachtige Baja XL Pro LED-koplampen te huisvesten. Het ProTaper Evo-stuur werd voorzen van een moderne Lowrance Elite-5 Ti Gps.

De RSD Dakar GS, een echte woestijnmotor, is natuurlijk uitgerust met de iconische Dakar GS-tank, overgenomen van de R100GS Dakar en verfraaid met Marlboro graphics, Daarbij werd de tank zorgvuldig aangepast aan de vormen van de moderne GS. Voor het rijwielgedeelte koos Sands na demontage van de originele Telelever voor een 45 mm vork van een Africa Twin, gemodificeerd met Öhlins cartridges (evenals de achterste enkele schokdemper). De voorvork werd gekoppeld aan het voorste framegedeelte van een RnineT uit 2018.

Maar er is meer: de 18” Excel 2-wielen passen op Dunlop D908RRR Rally Raid banden, de alu keienvanger is van Touratech en het blok, ongewijzigd gelaten, werd gekoppeld aan K&N filters en een nieuwe en mooie Akrapovic-uitlaat. Om het werk af te ronden zijn er veel kleine details, zoals de harde gereedschapskoffer op het achterrek, de nummerplaathouder en het achterlicht met zijn onmiskenbare jaren 80-stijl.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen