BMW S1000RR: Superbike van 207 pk en 197 kg. En ShiftCam-technologie!

ShiftCam-techniek op de vier-in-lijn van de superbike BMW S1000RR. Dat moet wel indrukwekkend zijn.

Een maximum vermogen van 207 pk en een gewicht van 197. Daarmee is de BMW S1000RR de komende jaren weer geheel bij de tijd. Het waanzinnige vermogen komt vrij bij 13.500 tpm. Hoe dan ook is het maximum toerental gestegen naar 14.600 tpm. Dat heeft BMW weten te bereiken door lichtere tuimelaars (winst van 25%, van 11 naar 8 gram) te monteren en uitgeboorde klepstelen van titanium te gebruiken. Dat leverde ook een gewichtsbesparing op van 10%. Het maximum koppel van 113Nm bereikt de viercilinder bij 11.000 tpm. Da’s marginaal meer dan de oude S1000RR (112Nm), maar die bereikte dat koppel ‘al’ bij 9.750 tpm.

Wat ShiftCam allemaal wel niet teweeg brengt, want 100Nm staat je ter beschikking tussen de 5.500 en 14.500 tpm. Trouwens, het blok schakel in 10 milliseconden bij 9.000 tpm over van een tamme naar een hete nokkenas. Door de ShiftCam techniek is de vermogensafgifte meer lineair en knalt het er niet zo bruut in.

Flex Frame

Het rijwielgedeelte krijgt het enigszins opmerkelijke stempel Flex Frame opgedrukt. BMW heeft gestreefd naar een mix van stijfheid en flexibiliteit om een comfortabele maar toch strakke fiets neer te zetten. Het frame is tot 30 mm smaller om de motor zo smal mogelijk te maken. Door onder meer de olie- en waterpomp te combineren, neemt de breedte van het blok af met 12 mm. De balhoofdhoek is met 23.1° sportiever dan voorheen (was 23.5°) en de naloop neemt af tot 93.9 mm (was 96.5 mm). De wielbasis stijgt met 9 mm tot 1441 mm, maar de motor staat wel meer op zijn neus. De vering is natuurlijk geheel instelbaar, en de laatste generatie van het dynamische dempingssysteem is beschikbaar als optie.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.