13 C
Nederland
zaterdag 20 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

BMW S1000RR: Superbike van 207 pk en 197 kg. En ShiftCam-technologie!

ShiftCam-techniek op de vier-in-lijn van de superbike BMW S1000RR. Dat moet wel indrukwekkend zijn.

Een maximum vermogen van 207 pk en een gewicht van 197. Daarmee is de BMW S1000RR de komende jaren weer geheel bij de tijd. Het waanzinnige vermogen komt vrij bij 13.500 tpm. Hoe dan ook is het maximum toerental gestegen naar 14.600 tpm. Dat heeft BMW weten te bereiken door lichtere tuimelaars (winst van 25%, van 11 naar 8 gram) te monteren en uitgeboorde klepstelen van titanium te gebruiken. Dat leverde ook een gewichtsbesparing op van 10%. Het maximum koppel van 113Nm bereikt de viercilinder bij 11.000 tpm. Da’s marginaal meer dan de oude S1000RR (112Nm), maar die bereikte dat koppel ‘al’ bij 9.750 tpm.

Wat ShiftCam allemaal wel niet teweeg brengt, want 100Nm staat je ter beschikking tussen de 5.500 en 14.500 tpm. Trouwens, het blok schakel in 10 milliseconden bij 9.000 tpm over van een tamme naar een hete nokkenas. Door de ShiftCam techniek is de vermogensafgifte meer lineair en knalt het er niet zo bruut in.

Flex Frame

Het rijwielgedeelte krijgt het enigszins opmerkelijke stempel Flex Frame opgedrukt. BMW heeft gestreefd naar een mix van stijfheid en flexibiliteit om een comfortabele maar toch strakke fiets neer te zetten. Het frame is tot 30 mm smaller om de motor zo smal mogelijk te maken. Door onder meer de olie- en waterpomp te combineren, neemt de breedte van het blok af met 12 mm. De balhoofdhoek is met 23.1° sportiever dan voorheen (was 23.5°) en de naloop neemt af tot 93.9 mm (was 96.5 mm). De wielbasis stijgt met 9 mm tot 1441 mm, maar de motor staat wel meer op zijn neus. De vering is natuurlijk geheel instelbaar, en de laatste generatie van het dynamische dempingssysteem is beschikbaar als optie.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen