13 C
Nederland
zaterdag 24 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Brandstofaccijns drukt verkoop

Het kwartje van Kok en alle andere accijns die er op brandstof zit: als fanatiek motorrijder kan het je een doorn in het oog zijn. Of beter gezegd, een doorn in je portemonnee. Maar gelukkig is afgelopen jaar keihard aangetoond dat het verhogen van de brandstofaccijnzen uiteindelijk tot minder inkomsten voor de staatskas leidt.

Per 1 januari 2014 werd diesel dankzij verhoogde accijns 3 cent duurder en LGP zelfs 7 cent per liter. De Nederlandse overheid dacht hierbij garen te spinnen, maar het tegendeel bleek waar, zo melden BETA en Bovag op basis van cijfers van het CBS. De verkoop van LPG daalde in 2014 met 23%, dat is 117 miljoen liter, en er werd 578 miljoen liter minder diesel verkocht: 8% minder dan het jaar ervoor.

Wat wij hier als benzineslurpende motorrijders aan hebben? Nou, wellicht is dit negatieve resultaat eindelijk een signaal dat ervoor zorgt dat Nederland niet langer veel meer accijns dan buurlanden wil heffen. Er is in 2014 massaal over de grens getankt en daarmee is direct de staatskas van de buurlanden gespekt. Nederland heeft zichzelf in de voet geschoten en hopelijk wordt daaruit een wijze les getrokken: met minder accijns zullen juist de Belgen en Duitsers bij ons komen tanken… 

Trouwens, drie dagen geleden berichtten we al over de aanhoudende dalende brandstofprijzen. Gemist? Klik hier!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen