Brandstofaccijns drukt verkoop

Het kwartje van Kok en alle andere accijns die er op brandstof zit: als fanatiek motorrijder kan het je een doorn in het oog zijn. Of beter gezegd, een doorn in je portemonnee. Maar gelukkig is afgelopen jaar keihard aangetoond dat het verhogen van de brandstofaccijnzen uiteindelijk tot minder inkomsten voor de staatskas leidt.

Per 1 januari 2014 werd diesel dankzij verhoogde accijns 3 cent duurder en LGP zelfs 7 cent per liter. De Nederlandse overheid dacht hierbij garen te spinnen, maar het tegendeel bleek waar, zo melden BETA en Bovag op basis van cijfers van het CBS. De verkoop van LPG daalde in 2014 met 23%, dat is 117 miljoen liter, en er werd 578 miljoen liter minder diesel verkocht: 8% minder dan het jaar ervoor.

Wat wij hier als benzineslurpende motorrijders aan hebben? Nou, wellicht is dit negatieve resultaat eindelijk een signaal dat ervoor zorgt dat Nederland niet langer veel meer accijns dan buurlanden wil heffen. Er is in 2014 massaal over de grens getankt en daarmee is direct de staatskas van de buurlanden gespekt. Nederland heeft zichzelf in de voet geschoten en hopelijk wordt daaruit een wijze les getrokken: met minder accijns zullen juist de Belgen en Duitsers bij ons komen tanken… 

Trouwens, drie dagen geleden berichtten we al over de aanhoudende dalende brandstofprijzen. Gemist? Klik hier!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.