Tweetakt-plannen bij MV Agusta

MV Agusta-baas Giovanni Castiglioni speelde vorig jaar met het idee om een gelimiteerde serie tweetakt aangedreven MV’s te bouwen, zo melden insiders van MOTO73. De super exclusieve racer had het rijwielgedeelte en het bodywork van de F3 moeten krijgen, maar bij de aandrijfbron wordt het pas echt exotisch. Tussen de stalen framebuizen had een 500 cc viercilinder tweetakt moeten hangen die gebaseerd is op de bloedstollend mooie, rode racers van Cagiva. Van 1987 tot 1994 streden de Italianen mee in de Koningsklasse. Na een valse start, werden de racers steeds competitiever. In het laatste jaar behaalde John Kocinsky er zelfs een derde plek mee in het wereldkampioenschap.

Het V4-motorblok in Koscinskys C594 produceerde naar schatting 175 pk en 105 Nm. De topsnelheid bedroeg meer dan 300 km/h. Stel je dat stuk tweetaktvenijn eens voor in het stijlvolle maatpak van een F3. Dat is toch met recht een droomcombinatie? Voorlopig blijft het bij dromen, want Castiglioni zette zijn plannen (nog) niet door. De productie en ontwikkeling van meer betaalbare straatmodellen krijgen voorlopig voorrang.

Foto’s: Lucas Verbeke MOTO73, john-kocinski.com

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?