woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Brengt KTM een nieuwe supersport voor de straat?

Jaren geleden kondigde KTM aan dat het niet langer een supersportmotor voor de straat zou uitbrengen, omdat deze motoren te krachtig en te gevaarlijk waren. Maar nu lijkt het er op dat er toch een grotere supersport komt, ook al zijn de prestaties niet extreem.

RC8 C race track bike

In juli 2021 presenteerde KTM een nieuwe supersport, de RC8 C. Die was puur voor het racecircuit gebouwd. De RC8 C werd ontworpen in samenwerking met Krämer Motorcycles, die gespecialiseerd is in racemotoren. Er werden slechts 100 exemplaren van de racemotor aangeboden, die binnen 5 minuten waren uitverkocht ondanks de forse prijs van $ 38.999,-.

2022 KTM 1290 Super Duke R en EVO – The Beast Evolved

Straatversie gesignaleerd

Er is nu een testmotor gezien die heel erg lijkt op de RC8 C, maar dan eentje voor de straat. De motorfiets is dan ook niet zo radicaal ontworpen voor het circuit. Het frame, de achterbrug, het remsysteem, het tft-display en de spaakwielen lijken afkomstig te zijn van de 890 Duke. De achterbrug lijkt enigszins te zijn aangepast om meer ruimte te bieden voor de uitlaat.

De koplamp doet denken aan de vorige RC390 met de twee verzonken lenzen. Aangezien de RC390 pas onlangs is bijgewerkt en ook het ontwerp van de koplamp is gewijzigd, mag je aannemen dat dit slechts een voorlopig ontwerp is dat zeker niet op deze manier in serieproductie zal worden gebruikt.

In de LC8 C levert het motorblok van de 890 Duke R 128 pk, het drooggewicht zou 140 kg bedragen. In de Duke R levert de motor 121 pk en 99 Nm. Vermoedelijk ligt het vermogen van de supersport ergens daar tussenin. Het drooggewicht moet toch minimaal dat van de Duke R evenaren: 189 kilo.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen