Brengt KTM een nieuwe supersport voor de straat?

Jaren geleden kondigde KTM aan dat het niet langer een supersportmotor voor de straat zou uitbrengen, omdat deze motoren te krachtig en te gevaarlijk waren. Maar nu lijkt het er op dat er toch een grotere supersport komt, ook al zijn de prestaties niet extreem.

RC8 C race track bike

In juli 2021 presenteerde KTM een nieuwe supersport, de RC8 C. Die was puur voor het racecircuit gebouwd. De RC8 C werd ontworpen in samenwerking met Krämer Motorcycles, die gespecialiseerd is in racemotoren. Er werden slechts 100 exemplaren van de racemotor aangeboden, die binnen 5 minuten waren uitverkocht ondanks de forse prijs van $ 38.999,-.

2022 KTM 1290 Super Duke R en EVO – The Beast Evolved

Straatversie gesignaleerd

Er is nu een testmotor gezien die heel erg lijkt op de RC8 C, maar dan eentje voor de straat. De motorfiets is dan ook niet zo radicaal ontworpen voor het circuit. Het frame, de achterbrug, het remsysteem, het tft-display en de spaakwielen lijken afkomstig te zijn van de 890 Duke. De achterbrug lijkt enigszins te zijn aangepast om meer ruimte te bieden voor de uitlaat.

De koplamp doet denken aan de vorige RC390 met de twee verzonken lenzen. Aangezien de RC390 pas onlangs is bijgewerkt en ook het ontwerp van de koplamp is gewijzigd, mag je aannemen dat dit slechts een voorlopig ontwerp is dat zeker niet op deze manier in serieproductie zal worden gebruikt.

In de LC8 C levert het motorblok van de 890 Duke R 128 pk, het drooggewicht zou 140 kg bedragen. In de Duke R levert de motor 121 pk en 99 Nm. Vermoedelijk ligt het vermogen van de supersport ergens daar tussenin. Het drooggewicht moet toch minimaal dat van de Duke R evenaren: 189 kilo.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?