Bridgestone uit de MotoGP

Na vijf seizoenen hofleverancier te zijn geweest in de MotoGP klasse, vindt Bridgestone dat de beoogde doelen zijn behaald. Het merk heeft z’n naamsbekendheid aardig opgepoetst en naar eigen zeggen de gewenste technologische evolutie doorgemaakt. Met nog weinig te winnen op commercieel en technisch vlak, neemt Bridgestone na volgend seizoen dan ook afscheid van de (kostbare) MotoGP-tak.

Bridgestone was tijdens de introductie in de MotoGP direct succesvol. In het eerste jaar (2002) pakte het merk z’n eerste pole-position, gevolgd door een eerste podium in 2003 en een eerste overwinning tijdens de Braziliaanse Grand prix van 2004. Ook Jurgen van den Goorbergh heeft nog het nodige ontwikkelingswerk verricht op de NSR500, in 2002. 

Daarna ging het snel. Ook de grote teams stapte over op het Japanse rubber (ten koste van Michelin) hetgeen in 2007 resulteerde in de eerste mondiale titel. Casey Stoner reed z’n Desmosedici op Bridgestone ’s naar de WK-kroon. Rossi volgde in 2008 waarna Michelin definitief de handdoek gooide en Bridgestone, als eerste bandenmerk in de geschiedenis, de enige aanbieder zou worden voor de MotoGP.

Vice President Shu Ishibashi: ‘Vanaf 2002 heeft Bridgestone veel geïnvesteerd in de MotoGP, met als hoofddoel tot meest toonaangevende bandenfabrikant van de wereld te gaan behoren. De MotoGP is een zeer waardevol platform gebleken voor de ontwikkeling van hoogwaardige banden en heeft ons geholpen geavanceerde technieken toe te passen op onze straatbanden.’

Aansluitend op het bericht van Bridgestone om te stoppen als MotoGP-bandenleverancier heeft GP-organisator Dorna direct een ‘tender’ uitgeschreven. Op zoek naar een nieuwe bandenboer voor de Koningsklasse.

Michelin, het merk dat in 2009 het veld ruimde, heeft al eerder aangegeven interesse te hebben en is een van de meest prominente gegadigden. Geïnteresseerde bandenmerken kunnen zich tot 22 mei melden in Spanje.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.