BSA 650 nog dit jaar in productie

Het Britse Classic Legends, 60 procent eigendom van Mahindra, zegt dat een geheel nieuwe 650 cc aandrijflijn is ontwikkeld voor BSA. Het blok verkeert naar eigen zeggen in een vergevorderd teststadium en zal z’n weg vinden naar middelzware BSA-motorfietsen. De nadruk van het blok ligt op souplesse, dynamiek en naleving van de Britse emissienormen. Momenteel worden er testritten uitgevoerd. BSA werd door Classic Legends gekocht iin oktober 2016.

De Britse fabrikant start de verkoop in eigen land eerst met kleine volumes. De motorfietsen worden geproduceerd in India, waar ze profiteren van lagere inkoopkosten, maar worden buiten India geassembleerd. Ook in Pithampur – Mahindra en Yezdi-fabriek – is een speciale assemblagelijn voor de premium BSA-motorfietsen opgezet.

BSA keert in 2021 terug als elektrische motorfiets

Als het project verloopt zoals gepland, zou de BSA – concurrent van de Royal Enfield 650 Twins en de middelzware cruisers van Triumph en Kawasaki – wereldwijd debuteren op de EICMA van 2021 in Milaan. De ontwikkeling vindt plaats in het ontwerpcentrum in het Verenigd Koninkrijk, maar de motorfiets is nog niet klaar.

BSA verwierf bekendheid tijdens de Tweede Wereldoorlog en was in die tijd een van de grootste motorfietsfabrikanten. Classic Legends heeft van de Britse regering 4,6 miljoen pond gekregen om een technisch en ontwerpcentrum op te zetten. Er worden nu ingenieurs geworven voor de verschillende afdelingen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?