vrijdag 30 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Cagiva in 2021 terug met elektrische motoren

MV Agusta gaat onder de naam Cagiva in 2021 een reeks elektrische motorfietsen met een laag vermogen bouwen.

Cagiva gaat vanaf volgend jaar weer in productie, aangezien eigenaar MV Agusta zijn plannen heeft uiteengezet om het opnieuw te lanceren als een merk voor ‘elektrische en stedelijke mobiliteit’.

Rond Cagiva was het de achterliggende jaren behoorlijk stil, omdat MV Agusta zich vooral richtte op de ontwikkeling van eigen motoren. Bij Cagiva rolden in 2012 de laatste motoren van de productielijn.

Cagiva – een woordspel van de oprichter (Castiglioni Giovanni Varese) – wordt een belangrijk onderdeel van MV Agusta . De productie moet de komende vijf jaar vermenigvuldigen van ongeveer 3.000 naar 25.000 motoren.

Volgens CEO Timur Sardarov moet Cagiva successen scoren met een reeks zuinige ‘urban mobility’ machines in de ontluikende markt voor elektrische motorfietsen.  

Hij wijst erop dat de modellen eerder motorfietsen dan scooters zullen zijn, maar voegt daar nog aan toe dat het enkele jaren zal duren voordat elektrische motoren met een hoger vermogen winst zullen maken.

‘Maar we zullen geen scooters bouwen, het zullen motorfietsen zijn. Gemakkelijk te rijden en onder de 4kW, want op dit moment maakt niemand winst die boven deze drempel produceert. Over zes of zeven jaar zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om winst te maken met tweewielers gelijk aan 350cc.’

Cagiva werd in 1950 door Castiglioni opgericht en produceerde zijn eerste motorfiets in 1978. Het bedrijf had succes met zijn Dakar-winnende Elefant en de sportieve Mito-serie. Het merk won ook races in het GP500 wereldkampioenschap.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen