CB1100-familie steeds groter

Vanaf 2014 heeft Honda niet één, maar twee CB1100-modellen. De standaard variant is volgens Honda geëvolueerd in een soort van caféracer, verkrijgbaar in een zwart kleurenschema, terwijl de CB1100EX komend seizoen debuteert.

Bij de EX is duidelijk te zien dat de CB al een lange historie heeft binnen Honda. Let bijvoorbeeld maar eens op de gave spaakwielen en de dubbele einddemper (was een 4-2-1-systeem). De uitlaten zijn vier centimeter korter en getuned voor het karakteristieke geluid. Mooi!

De zesde versnelling, een overdrive, is dan weer behoorlijk van deze tijd. Hierdoor moet je naast relax cruisen ook een slok benzine besparen. Een versnellingsindicator moet ervoor zorgen dat je met de extra versnelling toch het overzicht kunt bewaren. Ook nieuw is de tripmeter.

Door een benzinetank met meer inhoud zal de actieradius groter zijn dan die van de caféracer. Let verder ook even op het herontworpen zadel en passagiershandvaten en de andere zijpanelen. Alle aanpassingen zijn volgens Honda gedaan op advies van CB1100-eigenaren. De EX wordt leverbaar in rood met zilveren zijpanelen, wit met zilveren zijpanelen en zwart met grijsachtige zijpanelen.

De grootste update van de CB1100 is de hierboven al beschreven zesbak, met eveneens versnellingsindicator. Verder staat ook de koplamp 25 millimeter hoger. Als laatste is het brandstofmanagement iets aangepast. Opvallend is dat ‘ie alleen in zwart leverbaar wordt.

In Nederland wordt helaas alleen de CB1100EX leverbaar.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?