CJIB incasseert grif bij wisselende snelheidslimieten

De N261 tussen Tilburg en Waalwijk staat bekend als goede melkkoe voor het CJIB. Er worden erg veel boetes uitgedeeld aan mensen die daar te hard rijden. Zeker nu er geregeld wegwerkzaamheden zijn, zijn de snelheidslimieten voor sommige verkeersdeelnemers niet goed te volgen. 

De Tilburgse jurist Jos Roose kreeg een boete in de brievenbus maar had daar onmiddelijk sterke twijfels bij. Hij reed terug naar het plaats delict en daar zag hij een wirwar aan snelheidslimieten. Het ene moment mag je 50, dan plots weer 90, en daarna weer 70. Hij kreeg een boete omdat hij 90 reed waar op dat moment 70 toegestaan zou zijn, maar hij heeft daar sterke twijfels bij. Volgens hem mocht je op dat moment 90, maar de politie spreekt dat tegen en stelt dat er op het moment van controle een extra limiet gold vanwege wegwerkzaamheden.

Of Jos Roose nou gelijk heeft of niet, het roept een interessante vraag op: waarom wordt er zoveel geflitst op locaties waarbij de snelheidslimieten onduidelijk zijn? Begin deze week ageerde de ANWB nog tegen het aantal boetes dat wordt uitgedeeld wanneer er extra spitsstroken open gaan: veel automobilisten weten niet dat je op dat moment nog maar 100 kilometer per uur mag. Het volgende citaat van de blog van Roose is daarbij veelzeggend: 

Mijn vaststelling over de verkeerscontrole op de N261 vindt plaats op hetzelfde moment dat de ANWB zijn beklag doet over de boetefuik bij de flitsstrook. Wist u dat bij een groene pijl een snelheidsbeperking geldt van 100 km per uur? Ik ben jurist, maar ik ben eerlijk: ik wist het ook niet. Nu kan ik mij niet herinneren dat ik ooit in die situatie een boete heb gehad, vaak is het toch druk en is de snelheid toch al beperkt. Toch is het opmerkelijk dat de overheid kennelijk vele boetes uitschrijft op deze rijbanen. Ik zou denken dat er bezorgdheid moet zijn, immers de snelheidsbeperkingen houden verband met de verkeersveiligheid of met het milieu. Had het dan niet op de weg van de overheid gelegen om de automobilist uitvoerig te informeren over de toegestane snelheid? Het tegendeel gebeurt echter, de overheid houdt de kaken op elkaar, en incasseert dankbaar vele boetes van onwetende automobilisten.

De laatste zin is een duidelijke verwoording van het onderbuikgevoel dat steeds meer verkeersdeelnemers hebben. Waarom zoveel controleren, als er duidelijk is dat de situatie op dat moment onduidelijk is? Roose roept mensen die ook op de N261 bekeurd zijn zich bij hem te melden, zodat er gezamenlijk bezwaar gemaakt kan worden.

En bezwaar maken kan natuurlijk altijd, zie ook ons stappenplan om gemakkelijk online bezwaar te maken tegen je verkeersboete: klik!

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.