donderdag 28 maart 2024

Colove Excelle 400RR doet 400cc-viercilinders herleven

Het economische hoogtepunt van de Japanse bubble resulteerde in de ontwikkeling van enkele van de meest verbazingwekkende motorfietsen die ooit de showrooms bereikten. Variërend van de Honda NR750 met ovale zuigers tot 250cc-viercilinder sportjuweeltjes. Maar de generaties 400cc-viercilinder motorfietsen die in die tijd verschenen, waren een echt hoogtepunt. De Honda CBR400RR en VFR400R, Yamaha FZR400, Suzuki GSX-R400 en de Kawasaki ZXR400 boetseerden een generatie van coureurs, door superbike-technologie in minipakketten aan te bieden. Vandaag de dag zijn het verzamelobjecten, ook omdat de huidige emissie-eisen hoogtoerige motorblokken met een kleine inhoud moeilijk zijn om te maken. Moeilijk, maar niet onmogelijk; de Kawasaki ZX-25R, die alleen in Azië te koop is, is de eerste nieuwe 250cc-viercilinder straatmotorfiets in tientallen jaren en naar verwachting zal er in de toekomst ook een 400 cc afgeleide komen. En nu doet ook het Chinese merk Colove mee.

Vervangt nieuwe Honda Hawk de CB1100?

De motorfiets zal vermoedelijk draaien in Colove’s zelfontworpen 400cc-viercilinder motorfiets, naar verluidt goed voor 72 pk.

Colove, dat ook onder de naam Kove door het leven schijnt te gaan, verkoopt zijn motoren in China onder de naam Excelle en toonde eind vorig jaar zijn nieuwe 400cc-viercilindermotor, met geclaimde prestaties van 72,4 pk bij 13.500 tpm en 44 Nm-koppel bij 12.000 tpm. De rode lijn komt pas bij 16.000 tpm. Met dat vermogen ligt de motor beduidend boven de top van de oude Japanse 400cc-viercilinders van drie decennia geleden. De meeste hadden een piek van rond de 60 pk. Dat is grotendeels te danken aan een zeer hoge compressieverhouding van 13:1 en een extreem overvierkante boring en slag, bij 59,0 mm x 36,5 mm, om de motor zijn hogetoerentrekkarakter te geven. De motor zelf is volledig in eigen huis ontworpen en is niet het soort badge-engineering project waar Chinese bedrijven berucht om zijn.

Voorlopige schetsen van de 400RR tonen designinvloeden van Ducati en MotoGP, zoals het frame, de achterbrug en de lakkleur.

De motor werd onlangs aan het publiek getoond tijdens een presentatie van de toekomstplannen van het bedrijf, waarbij ook de eerste tekeningen werden getoond van de motorfiets waarop hij zal worden gemonteerd. Die machine, de 400RR, heeft een trellis-stijl frame en een enkelzijdige achterbrug die, samen met de rode lak die voor de schetsen is gekozen, iets van een Ducati-gevoel geven. Het is echter verre van een kopie; de centrale luchtinlaat tussen de lampen geeft het model een kenmerkende snuit, en de onvermijdelijke winglets zijn eronder samengevoegd tot wat een enkele vleugel lijkt te zijn, een beetje zoals de laatste Aprilia MotoGP-machines.

Met een beloofd gewicht van minder dan 160 kilo zou de Colove 400RR, als hij zijn geclaimde vermogen kan waarmaken, zeer indrukwekkende prestaties moeten leveren. De topsnelheid bedraagt naar verluidt meer dan 220 km/u, wat meer is dan je van de meeste oude Japanse 400cc-viertjes kunt verwachten. Of de motor kan voldoen aan de internationale emissienormen, met name de strenge Euro 5-grenswaarden die al een einde hebben gemaakt aan de verkoop van diverse 600cc-viercilindermodellen met hoog toerental, blijft een belangrijke vraag.

Colove presenteerde ook andere ontwerpen, die nog in ontwikkeling zijn, zoals deze 800cc adventure-style 800X.

De 400RR is ook niet de enige interessante machine van Colove. Tijdens dezelfde presentatie onthulde het bedrijf ook schetsen van drie nieuwe 800cc-paralleltwinmotoren, die allemaal een motor gebruiken die duidelijk lijkt op het LC8c-ontwerp van KTM. De eerste, een adventure bike met de naam 800X, is al eerder in prototypevorm getoond, maar de schetsen op de presentatie toonden een heel andere stijl, waarbij de snavelachtige neus van het showmodel werd vervangen door een meer Africa Twin-achtige vorm met een laag gemonteerd voorspatbord.

Deze 800R gebruikt ook een 800ccparalleltwin, maar heeft een meer naakte roadster styling.

Andere ontwerpen waren de 800R, een naked roadster met een vleugje Kawasaki Z1000. Het model lijkt gebruik te maken van een gegoten aluminium half-frame, zoals de Aprilia RS 660 en Tuono 660, maar met een enkelzijdige achterbrug. Dezelfde motor, het frame, de achterbrug en de wielen komen ook terug op de geplande 800RR, een sportmotor die samen met de naakte machine wordt ontwikkeld.

Chinese BMW R 1250 GS kloon: Moxiao MX500-7D

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen