maandag 26 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

KTM 1290 RR Legend Series: Oberdan Bezzi beeldt het zich in

KTM is beroemd geworden dankzij offroad races en is nu een wereldwijd merk dat zich bezighoudt met allerlei soorten motoren. Dus waarom geen Legend Series, maar dan op de weg? Dit is het nieuwste voorstel van Oberdan Bezzi, die de 1290 Super Duke RR op deze manier heeft geherinterpreteerd.

KTM is een succesvol en voortdurend groeiend merk, zowel qua verkoopcijfers als qua uitbreiding van het gamma. Hoewel deze reis begon in het begin van de jaren negentig, toen Stefan Pierer het merk overnam, had KTM buiten Europa al naam gemaakt met zijn uitstekende enduro motoren.

Oberdan Bezzi fabriceert BMW F 702 R

Ontwerper Oberdan Bezzi baseert zich op de vormen en kleuren van die periode en stelt een Legend Series voor, te beginnen met een herziene 1290 Super Duke RR.

‘Vandaag de dag – schrijft Bezzi op zijn FB-pagina – is KTM een universeel bekend en gewaardeerd merk, van offroad tot MotoGP. Maar voor zover ik weet, was het decennium tussen de jaren 70 en 80 echt het decennium van de ‘K’, zoals ze dat toen plachten te zeggen. Dit was te danken aan de prachtige motorcross- en enduromotorfietsen die de fabrikant jaarlijks aanbood, steeds verbeterd en aantrekkelijker en vooral succesvol.

Er was geen liefhebber die er niet een wilde en alle andere fabrikanten moesten het doen met de prachtige Oostenrijkse motoren om enige kans op verkoopsucces te hebben.’

Volgens Bezzi zou op basis van die periode misschien een Legend Series mogelijk zijn. Voor de hand liggend zou een terreinmotor zijn geweest, maar Bezzi koos voor een hypernaked op basis van de 1290 Beast. ‘Een nieuwe interpretatie van KTM’s wildste en meest iconische motorfiets,’ voegt hij eraan toe.

Zijn 1290 RR heeft een minder hoekig uiterlijk dan het origineel, met erfgoedelementen in het kuipwerk en de nummerplaten. Ook de kleuren zijn historisch, het hemelsblauw dat beroemd werd door de enduromotoren en het wit van de motorcrossers met grotere cilinderinhoud die midden de jaren zeventig raceten.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen