Corona-virus en de motorwereld; ‘Het gaat gewoon door!’

De Dorna en de FIM hebben de eerste ronde van het 2020 MotoGP-seizoen afgelast. Reisbeperkingen in verband met het Corona-virus maken doorgang onmogelijk. De Moto3 en Moto2 rijden wel volgens schema. Wij zochten uit waar de motorrijder verder rekening mee moet houden.

In de media wordt het rondom het Corona-virus almaar herhaald en na rondgang binnen de Nederlandse motorwereld, lijkt die strekking meer dan geoorloofd: ‘Geen paniek!’.

De seizoensopener van de MotoGP was al langer twijfelachtig. Sinds in de uitbraak van het Corona-virus in Italië maakten teams, rijders, fans en de media zich zorgen. Van de elf teams rijden er drie onder een Italiaanse licentie, maar in de MotoGP-paddock vind je veel mensen die met een Italiaans paspoort op zak lopen. Iedereen die nu vanuit Italië naar Qatar reist, wordt automatisch en direct overgebracht naar een quarantaine locatie. Daar moeten ze twee weken blijven. Dat maakt de eerste MotoGP-race van de jaren twintig onmogelijk komend weekeinde.

De Moto2- en Moto3-teams zijn al aanwezig in Qatar – of ja, eerder nóg. De kleinste en middelste GP-klassen wikkelden de afgelopen dagen een laatste test af.

UPDATE: De Grand Prix van de Thailand stond voor het weekend van 22 maart gepland, maar kort na publicatie maakte de plaatsvervangend premier Anutin Charnvirakul van Thailand bekend de race af te gelasten of uit te stellen. Charnvirakul is ook minister van gezondheid en voorzitter van het organisatiecomité van de MotoGP-race.

Of de Grand Prix van de Verenigde Staten op 5 april door kan gaan, zal snel genoeg blijken. In Amerika gelden momenteel beperkingen voor zowel reizigers vanuit niet alleen China, maar ook Japan en Italië. Vooralsnog geen inreisverbod, maar het voegt wel weer een risico toe. Met nog een maand te gaan, zal men nog wel even afwachten voor er besloten wordt.

Dichter bij huis; wat merk jij?

Dat het afgelasten van de MotoGP jou mogelijk berooft van de langverwachte eerste GP van het jaar, is vervelend. Alleen lijkt dat voor jou de enige motorbranche gerelateerde hinder te zijn voor nu. MotorNL sprak een aantal merken en merkimporteurs. Thomas de Meûter, marketing-directeur van Ducati Benelux: “Wij kunnen onze job gewoon nog doen! De fabriek in Bologna ligt wel in de zone in Italië, maar daar worden de aanbevelingen van de overheid zorgvuldig opgevolgd. Zo werken werknemers die in risico-gebieden geweest zijn verplicht twee weken na thuiskomst thuis.”

Piaggio Benelux – als distributeur van de merken Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio en Vespa – laat desgevraagd weten vooralsnog geen maatregelen te treffen. Vivian van Kaam van Piaggio Benelux: “We hebben geen informatie van ons Italiaanse hoofdkwartier ontvangen dat het Corona-virus negatieve invloed heeft.”

Ook bij MotoMondo – dat onder meer merken als MV Augusta en Mash Motors importeert – verandert er weinig aan de normale gang van zaken. Jurgen van Son, MotoMondo’s marketing manager wijdt uit: “Er is een technische training in Varese uitgesteld – that’s it. Onze Franse partner (Mash Motors is Frans, maar de fabricage vindt plaats in China – red.) heeft een enorme buffer in Europa en is voorbereid. Alles gaat in principe gewoon door.” Voorlopig dus niks aan de hand en geen hinder.

“Alles gaat in principe gewoon door.”

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Moteo – importeur van onder meer Benelli, met Chinese fabricage en Italiaanse assemblage. “De hoeveelheid stock in Europa is meer meer dan genoeg. Wij voorzien geen problemen.” Ook bij toeleveranciers van de branche heerst rust. Hoco Parts levert als groothandel onderdelen, kleding en accessoires aan dealers. Ondanks dat zij met name veel merken uit Italië vertegenwoordigen, draait daar ook alles door. “Nolan, Gaerne, Givi, Spidi, Brembo… Heel wat van onze merken komen uit Noord-Italië, maar daar is nog niks aan de hand”, legt Erik Nijland, product manager bij Hoco Parts, uit. “Arai Europa in Hoevelaken annuleerde twee weken geleden wel een training, maar dat was toen al voorzorg. Wat onze werkzaamheden betreft is er niks aan de hand!”

De merken en merkimporteurs in Nederland concluderen zodoende dat er voor nu echt niks aan de hand is. De Nederlandse motorrijder kan gewoon beroep doen op merkdealers en voorraad is er ruim voldoende aanwezig. Ook de toelevering zal op korte termijn geen hinder ondervinden.

Ook op de MotorNL-redactie…

Dichter bij huis reisde MotorNL-hoofdredacteur Eddie de Vries een aantal weken terug via Hong Kong, op weg naar de BMW GS Trophy. Zodoende werd hem toen al aangeraden alert te zijn. Zo valt de Corona-noemer met de dag vaker op MotorNL-redactie. Eerst annuleerde Kawasaki onlangs al de internationale persintroductie van de Ninja 650 in Barcelona volgende maand. Ondanks voorzichtigheid gaat de lancering van de KTM 390 Adventure op Tenerife gewoon door, ondanks de quarantaine in een hotel daar. Of de Ducati Streetfighter V4-presentatie in Zuid-Spanje later deze maand last krijgt van reisbeperkingen, is nog even afwachten. De Meûter van Ducati Benelux: “We houden het in de gaten, maar voorlopig voorzien we niks bijzonders!”

Uiteraard gaan wij als MotorNL er voor zorgen dat jij hoe dan ook zo snel mogelijk weet hoe de nieuwste 2020-modellen rijden. Desondanks is het wat het Corona-virus betreft vooral een geruststelling en bevestiging vanuit de motorbranche: geen paniek.

Afbeelding: NIAID/MotorNL
Foto’s: fabrikanten

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?