Das pech, motor weg

Een motorfiets jatten is kinderspel, ik zag het laatst met eigen ogen. Angstaanjagend snel nam een lege plek de plaats in van de KTM SM950 van de buurman. Terwijl ik me slaapdronken in de eerste kledingstukken hees die ik kon vinden, knipten dieven buiten een dikke ketting door en forceerden een contactslot. Dat er bovendien een alarm loeide, schrok hen niet af. Toen ik naar buiten vloog, waren de boeven gevlogen. Niet door mijn angstaanjagende verschijning (hoewel de combinatie pantoffels – sarong – overhemd best eng is), maar omdat het gespuis het remschijfslot over het hoofd had gezien. Bij het keren gingen ze daardoor met de motor onderuit waarna ze zonder KTM in het holst van de nacht verdwenen.

Zwartgallig
De eigenaar van de KTM – hij had de motor precies een week – baalde, maar de rest van de wereld kan het volgens mij geen moer schelen. Welke motorfabrikant maakt zich druk om diefstalpreventie? Ze gaven ons stuursloten, maar die stellen niet veel voor. Oké, we kregen sleutels met startonderbrekers, maar in een zwartgallige bui denk ik wel eens dat die enkel gemaakt zijn om toch nog wat geld te verdienen. Ooit zo’n ding moeten aanschaffen? Goud is goedkoper.

Moederziel alleen
Ik zeg niet dat de politie niets doet, maar ik kan me voorstellen dat ze met hun beperkte middelen andere prioriteiten hebben. En verzekeraars eisen weliswaar dat we motoren met goedgekeurde sloten wegzetten, maar zou het ze echt kunnen schelen als er ergens een verdwijnt? Of heeft dat alleen gevolgen voor de hoogte van de premie? Nee beste motorrijders, we staan er moederziel alleen voor als het om diefstalpreventie gaat.

Fietsers geven voorbeeld
Of kan het ons eigenlijk ook helemaal niets schelen? Als we de zoveelste ‘Motor van het jaar’ kiezen, kijken we alleen naar de gewicht/pk-verhouding en een übergeil lijnenspel maar nooit naar iets wat potentiële boeven afschrikt. We kunnen nog wat leren van de fietsindustrie. Bij de verkiezing van de ‘Fiets van het jaar’ maakt diefstalpreventie onderdeel uit van de beoordeling. Modellen met een ketting in het frame of zadelbuis waarmee je de fiets vastzet aan een vast object, krijgen extra punten.

Electric boogie
Ik kan alleen maar hopen dat ooit de geliefde motorfiets van de directeur van een Japanse of Italiaanse motorfabrikant wordt gestolen. Zou dat de boel wel in werking zetten? Zo moeilijk moet het niet zijn om een deugdelijk slot te integreren in een motorontwerp. Tot die tijd droom ik over de methode die Jan Cremer ooit beschreef in zijn autobiografische schelmenroman ‘Ik, Jan Cremer’. Hij beschrijft hij hoe hij zijn geliefde Harley-Davidson Zilvermonster tegen dieven en vandalen beschermt door hem ’s nachts onder stroom te zetten. Ik zou glimlachend in slaap valllen bij het ritmische geluid van de ‘electric boogie’ van de hufters die aan mijn motorfiets zitten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.